B2B marketing – s jakým cílem zákazníci nakupují
24.07.2011 0 komentářů
Úkolem B2B marketingu je vytvořit nabídku, která bude zákazníka motivovat k nákupu tím, že mu nabídne maximum výhod v poměru k nákladům. Aby nabídka byla u zákazníků úspěšná a pro nás zisková, je potřeba zjistit, na jaké výhody se naši zákazníci orientují. Důležitá zde bývá role nákupčích a způsob, jakým při rozhodování nabídku posuzují.
Marketing by měl být schopný rozlišit základní typy orientace zákazníkova nákupu a podle nich vytvářet nabídku, kterou pak zákazník vyhodnotí jako nejlepší.
Jako pomůcku přitom lze využít například 3 typy nákupní orientace firem, které popisují James C. Anderson a James A. Narus v knize Business Market Management :
- Orientace na koupi - cílem je dosáhnout od dodavatelů co nejnižší cenu za danou úroveň kvality. Nákupčí většinou využívají více krátkodobých dodavatelů, které mezi sebou nechávají soupeřit.
- Orientace na obstarávání - nákupčí hledají zlepšení kvality a snížení nákladů. S dodavateli vytvářejí dlouhodobé vztahy, jejich cílem je zlepšovat řízení dodávek. Zapojují je do řízení zásob, plánování, návrhu výrobků apod..
- Orientace na řízení logistického řetězce - nákup je zde součástí firemní strategie a snaží se především zvyšovat přidanou hodnotu. Nákupčí spolupracují s marketingem, vývojem .. a jejich cílem je vytváření a řízení řetězce propojených firem, které zajišťují vše od nákupu surovin, subdodávek až po dodání ke konečnému zákazníkovi.
Články ze seriálu B2B marketing:
- Základní typy B2B zákazníků
- Rozhodování o nákupu v organizacích
- Na co se zaměřit, když je vaším zákazníkem firma
Milan Hodovský

„Do studia jsem šel s tím, že mi pomůže zlepšit manažerské dovednosti. Výsledek však předčil má očekávání. Studium na TC Business School mě „donutilo“ od základu změnit pohled na management a na mě jako na manažera.“
Milan Hodovský
Head of Project Management Department, ANECT a.s.
Zajímá nás Váš názor
RSS kanál komentářů k tomuto článku