Cíl je mnohem důležitější než jste si mysleli

Helena Rosslerová Zpět do kategorie Management obecně

13.02.2015 0 komentářů

Není špatné si před zahájením pracovního projektu ujasnit cíl. Usmíváte se? Uznávám, zní to paradoxně. Přece víme, co chceme. Jenže v praxi naše činnosti vždycky k cíli nevedou. Proč to tak je? Někdy jen proto, že každý si ten společný cíl představuje trochu jinak. Když si o tom nepromluvíme, nemusíme to ani vědět. Nakonec pak plníme cílů několik, a ten společný může dokonce zůstat v zapomnění.

Seriál nejen pro manažer/ky - ONLINE a ZDARMA!

PROČ BYSTE MĚLI SERIÁLU VĚNOVAT ČAS?

  • Během několika dnů se vám otevře nový pohled na vedení týmů a firem.
  • Nečeká vás žádné akademické teoretizování. Ukážeme vám, jak rozpoznat manažerské problémy a jak postupovat při jejich zvládání.
  • Pochopíte, proč se některé potíže stále opakují a jak tomu předcházet.
  • Uvědomíte si, že zásadní rozdíl mezi skutečným úspěchem firmy a jejím pouhým přežíváním nejčastěji tkví jinde než v geniálních nápadech jednotlivce.
  • Přečtete si reálné příběhy podnikatelů a majitelů firem.
  • Díky novým poznatkům můžete zvednout hlavu z každodenní operativy, získáte nadhled pro přemýšlení o dalším rozvoji firmy a prostoru pro rodinu a koníčky.

>> PŘIHLASTE SE ZDE <<

Chcete-li v nějaké pracovní skupině dosáhnout cíle, potřebujete mimo jiné:

  • cíl znát
  • umět ho změřit
  • sdílet ho s ostatními
  • soustředit se na něj

Začínejte s myšlenkou na konec, říká S.R. Covey v knize 7 návyků skutečně efektivních lidí. Ujasněte si, jak váš cíl bude „vypadat", až ho dosáhnete. Chcete například vybudovat zahradu. Než začnete řešit detaily, představte si, k čemu má nakonec sloužit, zda tam chcete pracovat nebo jen odpočívat. Čím jednoznačnější bude vaše představa výsledku, tím jasnější bude i cesta k němu.

Dá se cíl změřit?
Ano a je to potřebné, jinak nepoznáme, zda jsme ho dosáhli. Nestačí říci „před bránu dáme stromy". Je třeba vědět kolik a jakých stromů, zda mají zdobit bránu jen zítra anebo po mnohá desetiletí apod. Čím přesněji cíl popíšeme, tím lépe ho také pochopí ostatní. Cíle bychom si měli ujasňovat ve třech parametrech:

  • množství, kvantita (kolik stromů)
  • jakost, kvalita (jaké stromy)
  • čas (kdy, na jak dlouho)

Není to vždy snadné. Počet stromů určíme snadno, ale zkuste změřit oddechovost zahrady! Při troše fantazie to však jde, například: zahrada bude tak oddechová, že její údržba bude od jara do podzimu vyžadovat jen 2 hodiny mé práce týdně.

Máme opravdu jeden cíl?
Největší problém nastane, když si cíl své práce nevyjasní skupina lidí. Chceme třeba jen vykopat jámu a zasadit strom. Jarda ale už dává na dno připravené jámy kompost, zatímco Jirka chtěl jámu nejprve naplnit vodou; Vašek chce sázet lípu, ale Petr už přinesl smrk... Zní to dětinsky, jenže takhle pracuje mnoho pracovních skupin i firem. Příčinou toho, že skupina nedosáhla cíle, nebývá neschopnost nebo pohodlnost jejích členů, ale nesoulad mezi společným cílem a cíli osobními. Proto vřele doporučuji společný cíl diskutovat. Nebývá to jednoduché, ale vyplatí se to.

Nezapomínáme na cíl?
V návalu činností během roku se cíle někdy ztrácejí. Pořád je tu něco, co spěchá a co prostě udělat musíme. Je dobré mít cíl stále na paměti a před každou novou činností se znovu rozhodovat, zda se do ní dáme - zda totiž opravdu povede k cíli. Ušetří to mnoho sil všem. Jak uvádí J. Collins ve své knize Jak z dobré firmy udělat skvělou (Good to great), je velmi důležité umět se rozhodnout, co dělat vůbec nebudeme :).

 

Workshop: Agilní firma, aneb snazší cesta....

Svět se strašně rychle a hlavně nepředvídatelně mění. Včerejší jistoty v průběhu noci dávno roztály a ráno se vynořují nové příležitosti i hrozby. Přijďte 24. června 2020 od 9h na WORKSHOP do hotelu Modrá Růže na Praze 1 (metro Můstek) a připravte firmu i sebe na zvraty v chaotickém prostředí. Firmy v něm potřebují...zde

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email

V souladu se zákonem o některých službách informační společnosti č. 480/2004 Sb. souhlasím s využitím mého výše uvedeného elektronického kontaktu (e-mail) TC Business School, k zasílání obchodních sdělení a informací souvisejících se studiem, programy a jinými poskytovanými službami a to i v případě, že se nestanu studentem, nebo i po ukončení studia. Souhlas s využitím mého elektronického kontaktu (e-mail) uděluji ode dne potvrzení tohoto prohlášení až do jeho odvolání. Více na stránce ZOOU.