Dá se důvěra měřit?

Michal Henych Zpět do kategorie Rozvoj osobnosti manažéra

19.01.2009 0 komentářů

Důvěra určitě zásadně ovlivňuje efektivitu managementu. Lze ji ale také měřit? Autor příspěvku se snaží najít inspiraci v nové knize Stephena M.R. Coveyho "Důvěra, jediná věc, která dokáže změnit vše".

Při diskuzi o měřitelných cílech projektu zavedení informačního systému s manažerem, který studuje MBA, vyšlo najevo, že svým projektem by hlavně potřeboval zvýšit důvěru v informace, která bude tento systém poskytovat. Při otázce, proč to tedy neměří, se na mě podíval a udiveně se zeptal: „Copak to jde?".

V knize „Důvěra, jediná věc, která dokáže změnit vše" uvádí Stephen M.R. Covey (syn Stephena Coveyho, autora knihy „7 návyků skutečně efektivních lidí") jednoduchý vzorec z něhož plyne, že důvěra je měřitelná velmi jednoduše:

  • vyšší důvěra = kratší čas a menší náklady

nebo opačně:

  • čím nižší je důvěra, tím vyšší jsou náklady a delší čas na realizaci

Jako příklad tohoto tvrzení uvádí např. důkladné (drahé a dlouhé) kontroly na letištích před každým letem, které po událostech 11.9.2001 způsobilo snížení důvěry ve společnosti a důvěry v bezpečnost letecké přepravy. Když se zamyslíte, určitě každý najdete svoje příklady z každodenního života, že vzorec platí.

I po seznámení se s tímto principem se manažer trochu zdráhal. Měření času a nákladů si samozřejmě představit dovedl, ale trochu se vnitřně bránil tomu, že cílem projektu by mělo být něco tak „nehmatatelného", jako je vyšší důvěra.

Je zajímavé, jak velké máme sklony považovat za důkazy úspěšných projektů věci lehce zjistitelné i když tušíme, že o skutečné úspěšnosti projektů v soukromém, či pracovním životě rozhodují věci mnohem měkčí, na první pohled neměřitelné (důvěra, motivace, ...). Jaké jsou vaše zkušenosti?

Mimochodem téma důvěry Covey v knize rozebírá tak důkladně a zajímavě, že se k němu rozhodně v některém z dalších příspěvků vrátím.

 

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email