Jak fungují marketingové průzkumy
01.10.2011 0 komentářů
Jsou průzkumy v marketingu důležité? Asi ano, ale dají se vůbec zjistit zákaznické potřeby? A jak se potom zákazníci rozhodují přímo při nákupu? Jednoznačnou odpověď asi nenajdeme, jisté ale je, že nakonec se rozhodnutí děje přímo v hlavě každého člověka - v mozku. A jak ten funguje?
Podle výzkumů fungování mozku se při tvorbě rozhodnutí (tedy včetně rozhodnutí, zda nakoupíme, nebo ne) 10% řídí racionálním myšlením. Zbylých 90% se děje iracionálně, neboli jak píše George Loewenstein (ekonom zabývající se chováním lidí): „Spíše než promyšleně, pracuje lidský mozek v větší části automaticky". Neboli „z větší části svého života jedeme na autopilota".
Tuto pasáž jsem si půjčil z knihy Nákup.ologie Martina Lindstroma (resp. z předmluvy Josefa Vojty z United People), protože její důsledky do marketingu mohou být obrovské. Dokonce díky tomu vznikla nová disciplína „neuromarketing". V podstatě jde o to, že lidé vám v průzkumech něco řeknou, ale v 90% případů se pak stejně zachovají úplně jinak.
Určitě to neznamená, že průzkumy nemají smysl, to by byl příliš přímočarý závěr. Spíš to chce přijmout jako fakt a jinak je číst. Taky bude důležité nesoustředit se jen na soulad služby či výrobku s potřebami zákazníků (jestli je vůbec umí říct), ale i na ovlivnění nákupního chování. Tedy momentu, kdy opravdu přijdou do vaší organizace, či do vašeho obchodu a chtějí nákup uskutečnit.
Články weblogu na podobná témata:
Milan Hodovský

„Do studia jsem šel s tím, že mi pomůže zlepšit manažerské dovednosti. Výsledek však předčil má očekávání. Studium na TC Business School mě „donutilo“ od základu změnit pohled na management a na mě jako na manažera.“
Milan Hodovský
Head of Project Management Department, ANECT a.s.
Zajímá nás Váš názor
RSS kanál komentářů k tomuto článku