Jak se vypořádat se stresem? (2)

Jana Kociánová Zpět do kategorie Rozvoj osobnosti manažéra

12.02.2015 1 komentář

V minulé části tohoto miniseriálu jsme nastínili, jaké faktory nás mohou stresovat. Pojďme se podívat dále… Ocitneme-li se v "potenciálně stresové" situaci, pak je efektivním způsobem, jak neupadnout do stavu duševní paniky hluboké dýchání!

Soustřeďte se jen na hluboké a pomalé dýchání. Stres s sebou totiž přináší zvýšenou srdeční činnost (tělo se podvědomě připravuje, jako u našich prapředků z jeskyní, na útěk nebo boj). Je totiž důležité vědět, že to není daná nepříjemná situace, co způsobuje stres, ale je to naše reakce na tuto situaci.  Ta stres způsobuje. Řešení je tedy v nás samých. V ovlivnění našich reakcí. A pokud ve stresové situaci budu vědomě zhluboka dýchat, srdce se mi nemůže rozjet do šíleného tempa. Vyžaduje to však jistý trénink. Jako všemu ostatnímu, dejte tomu čas a zanedlouho si tento důležitý krok ke zvládnutí stresu osvojíte. Je dobré – a mimořádně zdravé – cvičit hluboké dýchání každý den. Brzy ráno nebo večer před spaním nebo třeba během pauzy na oběd, zbyde-li čas.

Dalším vhodným krokem během kromě hlubokého pomalého dýchání je soustředit se na uvolnění svalů. Stres způsobuje i svalové napětí (opět ta stará příprava těla na útěk nebo boj). Vědomě si představujte všechny své svaly od hlavy až po chodidla a vědomě je na pár vteřin zatněte a pak hned uvolněte. Velmi to odstranění stresu pomůže. Až budete dobře ovládat tyto dvě techniky, výsledek bude ještě lepší, budete-li je praktikovat současně.

Další pomoc se skrývá opět ve vás samotných. Je to síla vaší představivosti. Kdykoli cítíte, že u vás stres klepe na dveře, snažte se „vypnout“ svou mysl od reality a představte si třeba, že sedíte vysoko na nějaké krásné hoře, hluboko pod vámi je moře mraků a vás do tváře příjemně hřejí paprsky sluníčka. Soustřeďte se na to všemi svými smysly! Fouká tam vítr? Nebo je klid? Co vidíte? Je to nedozírně krásný oceán mraků, co je pod vámi nebo z něj jako ostrůvky vykukují další vrcholky? Létají tam někde ptáci? Co slyšíte? …Pokud se takto plně soustředíte na „nové prostředí“, a to včetně svého emocionálního vnímání, pro stres v dané situaci nebude ve vaší mysli místo.

Je také velmi vhodné začít s různými druhy meditací nebo třeba s jógou. Častými meditacemi se dobře naučíte ovládat svou mysl a pak pro vás nebude velkým problémem stres ze své mysli odstranit. Je mnoho druhů různých meditací, kupříkladu stačí, když každé ráno budete 15 minut pozitivně myslet na to, že celý den z vás bude vyzařovat láska a klid a že si přejete, aby všichni lidé kolem vás byli šťastní. I takové „málo“ dělá ve výsledku „mnoho“. Je však jasné, že se s největší pravděpodobností efekt neprojeví ze dne na den. Ale budete se přinejmenším cítit o něco lépe. A další den zase lépe. Jinými slovy, dejte tomu čas. Než se však tyto techniky naučíte, je dobré si - kdykoli stresová situace přijde - říci „Všechno je v pořádku, nic se neděje.“, nezvonit hned na poplach a snažit se nejdřív „dostat do klidu“, třeba za pomoci popsaného hlubokého dýchání. Je dobré si znovu uvědomit, že stres není způsobený situací kolem nás, ale naší reakcí na tuto situaci. A my máme moc tu reakci úplně změnit.

Naučte se říkat ne, udělat si čas na sebe, na své přátele a nejméně 7 hodin denně spát – v noci, v klidu, ve tmě, abyste si udrželi své zdraví. Co pomáhá Vám? Jaké máte recepty? Podělte se s námi!

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku

Díky za článek. Souhlasím s tím, že spánek je základ!

Petr Savič 13.02.2015 09:54



Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email