Jak šetřit náklady ve firmě

Michal Henych Zpět do kategorie Strategie a firemní kultura

01.11.2011 0 komentářů

Vývoj na trzích v dnešních dnech nutí manažery ve firmách na jedné straně hledat úspory uvnitř firmy, na straně druhé najít trhy, kde je dostatek prostoru. V článku zmiňovaný postup se soustředí na obojí.

Většina těch, kteří zakládají firmu, chce dosáhnout jejího fungování s výbornými výsledky a to pokud možno dlouhodobě. Inspirace najdete v literatuře i okolo vás spoustu, kdyby ale existoval zaručený recept, jistě by svět okolo nás vypadal jinak. Hledáním postupů, kdy se z firmy dobré stane skvělá, se mimo jiné zabýval v letech 1995-2000 i Jim Collins.


Celý tento výzkum trval přes pět let, v týmu pracovalo kromě Collinse přes 20 lidí a výsledky jsou rozhodně zajímavé. Překvapující je i to, že takové firmy opravdu našel a většinou to ani nebyla příliš zvučná jména, která znáte z médií. Co mě ale zaujalo nejvíc je, že celý postup jak vybudovat skvělou firmu, který se potom Collins na základě pozorování ve zkoumaných firmách se svým týmem sestavil, se soustředil mimo jiné na 3 hlavní „požírače nákladů" ve firmě.


V první fázi se každá z těchto firem snažila sehnat ty správné lidi. Tento krok firmám umožnil omezit hierarchii. Druhá fáze, která umožnila zkoumaným firmám omezit byrokracii, se soustředila na hledání reálného a dlouhodobého cíle. Třetí fáze, kdy „správní lidé" skutečně hledali a aplikovali postupy, vedoucí k dosažení cíle, umožnila odbourat kontrolu.


Takhle bez kontextu to vypadá trochu divoce. Pro mnoho lidí je naprosto nepředstavitelné zbavit se těchto pro ně klíčových nástrojů managementu - hierarchie (rozhoduje ten, kdo je výše), byrokracie (standardy, směrnice) a kontroly (někdo jiný popř. směrnice určuje, co je dobře a co špatně), ale když si přečtete knihu „Good to Great" (v češtině „Jak z dobré firmy udělat skvělou"), zjistíte, že minimálně je dobré o tom uvažovat. Ostatně právě neschopnost, či nevůle manažerů měnit „praxí osvědčené a vyzkoušené postupy" bývá často i příčinou neúspěchu firem.

Ještě drobný bonus - pokud byste si chtěli otestovat, zda vaše firma patří mezi ty trvale skvělé, není nic snažšího. Collins na svoje stránky umístil formulář (no ne zrovna jednoduchý :)), kde stačí zadat data a máte jasno. Mimochodem principy popisované v této knize jsou tak zajímavé, že se k nim určitě ještě někdy v budoucnu vrátím a popíši je zde podrobněji.

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email