Jaké pojetí marketingu máte?

Michal Henych Zpět do kategorie Marketing

03.06.2012 0 komentářů

Už jste určitě slyšeli, že přístupu k marketingu může být mnoho. Dnes se podíváme na dvě nejčastější pojetí marketingu ve firmě a trochu rozebereme jejich rozdíl. Každá totiž vychází z úplně jiných principů a také má jiné dopady na to, co se ve firmě děje.

Online kurz pro podnikatele a majitele firem

Během šesti dnů poodhalíte, jak restrukturalizovat firmu, nastartovat její růst a získat více času pro strategické plánování i osobní život.

Prozkoumejte s námi 6 ukázkových témat MBA studia.

>> PŘIHLASTE SE DO KURZU ZDARMA <<

Jako jakýkoliv jiný obor managementu, tak i marketing prošel různými stádii vývoje. Z dnešního pohledu je asi nejstarší pojetí, které marketing redukuje pouze na reklamu, jako prostředek odlišení se. Říká se mu prodejní koncepce a vlastně říká:

  • Je potřeba zákazníka zaujmout, že náš výrobek je ten nejlepší

Někdy v 90. letech se ale objevuje opravdu marketingové pojetí vycházející z výrazně odlišného principu:

  • Nejprve je třeba pochopit, jaký problém potřebuje zákazník řešit a pak navrhnout ten správný výrobek/službu

Rozdíl obou přístupů je obrovský. Zatímco první se snaží prodat již vyrobené, druhý vyrábí prodejné. Výrobu berte s trochu nadhledu. U služeb to samozřejmě lze aplikovat také. Tam „vyrobené" znamená to, co se firma naučila a teď to opakovaně bez větších změn dodává.

Marketingová nebo prodejní koncepce
Každé z těchto pojetí má své výhody a nevýhody a hodně firem si mezi nimi nemůže vybrat. Když už jednou něco začaly vyrábět, rádi by to vyráběly co nejdéle a „umořily investice". Na druhou stranu zákazníkovi to nemusí moc vyhovovat (prodejní koncepce). Pak je třeba zlevňovat, prát se s konkurenty...


Je zajímavé vyvíjet neustále něco nového, firma tím vlastně nemá konkurenci, jenže co když se to nepovede (marketingová koncepce)? Pak je třeba se rychle učit, neustále upravovat to, co děláme... Víc, než na reklamu, je třeba se soustředit na detailnější poznání zákazníkových potřeb.


A jaké pojetí marketingu převládá u Vás?


Články weblogu na podobná témata:

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email