Když to nejde silou...

Jirka Černý Zpět do kategorie Management obecně

06.01.2014 0 komentářů

Při mé manažerské práci se mi často vybavuje v mysli úryvek z jedné písničky, kterou zpívá skupina, na jejíž název si nevzpomínám, možná ji nezpívá skupina, možná ji nezpívá nikdo a možná to ani není písnička.

Ten úryvek zní „…když to nejde silou, tak to zkusíme ještě větší silou…“ 

Tento způsob uvažování často pozoruji u lidí ve svém okolí. Člověk nastoupí do zaměstnání, chvíli tápe, rozkoukává se, zjišťuje jak ve firmě co chodí, kdo, co a jak dělá a většinou se ani nezajímá, proč se ve firmě dělá právě tohle a proč zrovna tímto způsobem.

Postupně se zařadí, převezme zaběhané postupy a neustálým opakováním si je osvojí. Stanou se pro něj přirozené a zároveň pohodlné. Takto zapracovaný člověk cítí „jistotu“, dělá práci, kterou zná, je odborníkem a nemusí se již nic dalšího učit. On přece ví, jak se má to a to dělat.

Postoj „já vím“ se zdá být s postupem času stále nebezpečnější, jak na to poukazují tzv. učící se organizace…

Určitě totiž přijde situace, kdy zaběhané postupy nepostačí. Může se objevit nová konkurence, která nám přetáhne část zákazníků, a nám klesají tržby, přestože vyrábíme stále stejně. Hromadí se výrobky ve skladu, odbyt klesá. Náš pracovník zavelí: „Musíme konkurenci přetlačit“. Budeme vyrábět levněji, snížíme náklady, budeme „efektivnější“. Do určité míry to může pomoci omezit nadbytečné výdaje, kterým jsme do té doby nevěnovali pozornost, ale za touto hranicí přichází značné riziko snižování kvality.

Výsledky se nezlepšují a náš pracovník to zkouší větší a větší silou. Dál omezuje náklady a tím ztrácí nejen kvalitu, ale i know how – začnou mu odcházet lidé a odnesou si s sebou znalosti. Jedním ze způsobů, jak se vysvobodit z této spirály může být změna myšlení: „Když to nejde navyklými způsoby, zkusme to dělat nějak jinak“. Nebo z druhého konce: „Proč to děláme právě takhle? Nešlo by to jinak a s lepšími výsledky?

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email