Kompetence

Michal Henych Zpět do kategorie Řízení lidských zdrojů

27.06.2011 0 komentářů

Stalo se vám již někdy, že jste se s druhým manažerem bavili o kompetenci lidí a vůbec jste si nerozuměli? Z našich zkušeností se to stává poměrně často. Důvodem je to, že slovo „kompetence“ má v managementu dva hodně odlišné významy. V dnešním článku si rozdíl obou významů podrobně rozebereme.

Seriál nejen pro manažer/ky - ONLINE a ZDARMA!

PROČ BYSTE MĚLI SERIÁLU VĚNOVAT ČAS?

  • Během několika dnů se vám otevře nový pohled na vedení týmů a firem.
  • Nečeká vás žádné akademické teoretizování. Ukážeme vám, jak rozpoznat manažerské problémy a jak postupovat při jejich zvládání.
  • Pochopíte, proč se některé potíže stále opakují a jak tomu předcházet.
  • Uvědomíte si, že zásadní rozdíl mezi skutečným úspěchem firmy a jejím pouhým přežíváním nejčastěji tkví jinde než v geniálních nápadech jednotlivce.
  • Přečtete si reálné příběhy podnikatelů a majitelů firem.
  • Díky novým poznatkům můžete zvednout hlavu z každodenní operativy, získáte nadhled pro přemýšlení o dalším rozvoji firmy a prostoru pro rodinu a koníčky.

>> PŘIHLASTE SE ZDE <<

Dnes se podíváme na další slova, které se v managementu lidem často zaměňují. Dnešní dvojice je trochu zvláštní, je to vlastně jediné slovo a to „kompetence". Často se totiž plete jeho význam.


Kompetence může znamenat pravomoc. Když se řekne: „Pepa nemá kompetence to rozhodnout", myslí se tím situace, kdy rozhodnout musí někdo jiný. Obvykle se tím myslí nějaký Pepův nadřízený, či někdo, do jehož působnosti daný problém spadá.


Kompetence ale stejně tak může znamenat schopnost , umět to, mít postoj, ... Takže pokud by Pepa v tomto významu neměl kompetence, znamenalo by to, že je potřeba, aby se něco naučil.


První význam ve smyslu pravomoci přetrvává z let dávno minulých. Pokud ale otevřete libovolnou knihu o managementu a zvláště ty z oblasti řízení lidských zdrojů, kompetencemi (z anglického competence) se myslí téměř výhradně právě schopnosti. Trochu napovědět by vám mohlo, že velmi často se používá spojení klíčové kompetence.

 

Competency

Klíčovými kompetencemi se nemyslí jen odborné znalosti a dovednosti. Mezi důležité kompetence patří například schopnost učit se, umět se domluvit ve skupině, týmově pracovat, přizpůsobit se v neznámé situaci, nebát se nejistoty apod.


Tak příště možná větší pozor na toto slovíčko. Lehce se vám může stát, že po domluvě s kolegou o nutnosti získat kompetence, vy vyrážíte k šéfovi (pravomoci) získat je, zatímco on míří na trénink dovedností :).


Články weblogu ze seriálu "Často zaměňovaná slova":

 

Workshop: Agilní firma, aneb snazší cesta....

Svět se strašně rychle a hlavně nepředvídatelně mění. Včerejší jistoty v průběhu noci dávno roztály a ráno se vynořují nové příležitosti i hrozby. Přijďte 24. června 2020 od 9h na WORKSHOP do hotelu Modrá Růže na Praze 1 (metro Můstek) a připravte firmu i sebe na zvraty v chaotickém prostředí. Firmy v něm potřebují...zde

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email

V souladu se zákonem o některých službách informační společnosti č. 480/2004 Sb. souhlasím s využitím mého výše uvedeného elektronického kontaktu (e-mail) TC Business School, k zasílání obchodních sdělení a informací souvisejících se studiem, programy a jinými poskytovanými službami a to i v případě, že se nestanu studentem, nebo i po ukončení studia. Souhlas s využitím mého elektronického kontaktu (e-mail) uděluji ode dne potvrzení tohoto prohlášení až do jeho odvolání. Více na stránce ZOOU.