Krátkodobá a dlouhodobá orientace

Michal Henych Zpět do kategorie Seriál-Kultura organizace

29.04.2011 0 komentářů

V dnešním článku opět navážeme na seriál o kulturách. Tentokrát se podrobněji podíváme na další z charakteristik, kterými se dá kultura popsat. Na první pohled to vypadá, že krátkodobá a dlouhodobá orientace je jasná a není příliš co vysvětlovat. Zkusíme ale důsledky opět domyslet do fungování organizace.

V seriálu o kulturách se snažíme již poněkolikáté trochu lépe popsat to, co většinou lidem přijde naprosto nestrukturovatelné a tedy i neřiditelné. Firemní kultura tímto způsobem opravdu na mnoho lidí působí. Jenže ukazuje se, že vhodná firemní kultura ovlivňuje výkon organizace mnohem více, než např. skvěle promyšlená strategie.


Další z charakteristik, kterou popsal Hofstede je dlouhodobá, nebo krátkodobá orientace lidí:

  • Lidé s krátkodobou orientací upřednostňují okamžitý výkon. Nepromýšlejí věci příliš dopředu, mnohdy ani nejsou schopni vize tvořit. Žijí tedy spíše v přítomnosti a nepříliš vzdálené budoucnosti, než že by si lámali hlavu s tím, co bude za několik let.Krátkodobá orientace
  • Lidé, kteří mají dlouhodobou orientaci vše promýšlejí z hlediska dlouhodobých dopadů. Vize tvoří rádi a nutně je potřebují i ke každodennímu rozhodování. V něm mohou být dokonce „bezohlední" k okamžitým výsledkům. To zejména v okamžiku, kdy to nejde dohromady s jejich dlouhodobým cílem. Což neznamená, že nejsou schopni svoje dlouhodobé vize měnit.Dlouhodobá orientace

A co je lepší? No už vám asi musí být jasné, že kategorie lepší a horší v managementu neexistují :). Potřeba je obojí. Krátkodobá orientace pomáhá k rychlejšímu rozhodování „teď a tady". Dlouhodobé vize potřebujete pro přežití firmy v budoucnu. Také jsou do určité míry lékem na stres. Myslím na stres z toho, že prostředí okolo vás se neustále mění a přináší stále nové a nové situace.


Články weblogu ze seriálu "Kultura organizace":

Články weblogu na příbuzná témata:

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email