Máme „specifický“ problém
12.03.2011 0 komentářů
Tak kolikrát (denně) jste to již slyšeli? „Náš problém je specifický“, „Naše firma je specifická“, „Tento problém/projekt je specifický“ … ano, slovo „specifický“ my manažeři používáme hodně často. Co nás k tomu nadužívání ale vede? Hned se na to podíváme.
Specifický - příznačný pro něco, někoho, vlastní něčemu, někomu, osobitý, zvláštní. Tolik slovník cizích slov o slově specifický. Když ale poslouchám kontext, v jakém to manažeři používají, tak tím podle mě chtějí říct „zvláštní", skoro až „nenormální".
Když pak diskuze pokračuje, tak se význam ještě posunuje. V podstatě až do obranného postoje - všechno, co říkáš/říkáte u nás neplatí/není použitelné...protože prostě náš problém je specifický :). Paradoxně pak toto slovíčko zavírá diskuzi. A posouvá význam specifického až do „neřešitelné". Dokonce tím autor až odhazuje odpovědnost. Je jednodušší problém neřešit, než se nevzdávat a najít řešení, které fungovat bude.
Myslím, že místo přílišného užívání „specifický" je lepší konkrétně popisovat v čem je tedy rozdíl. Opět z vlastní zkušenosti vím, že když se někdo v diskuzi zeptá: „A v čem konkrétně je to specifické", pak se po nějakém čase přijde na to, že vlastně v ničem. Že inspirací pro řešení existuje mnoho.
Tak možná drobná rada na závěr, když zase uslyšíte, že je něco specifické, hned se ptejte v čem konkrétně. Protože bez bližšího rozebrání je to prázdné slovo. No, a když to slovo úplně vymažete ze svého slovníku, tak se taky příliš nestane :).
Články weblogu ze seriálu "prázdná slova":
Milan Hodovský

„Do studia jsem šel s tím, že mi pomůže zlepšit manažerské dovednosti. Výsledek však předčil má očekávání. Studium na TC Business School mě „donutilo“ od základu změnit pohled na management a na mě jako na manažera.“
Milan Hodovský
Head of Project Management Department, ANECT a.s.
Zajímá nás Váš názor
RSS kanál komentářů k tomuto článku