Marketing a marketingová komunikace
02.02.2012 0 komentářů
V prvním letošním článku navážeme na volný seriál často zaměňovaných slov v managementu. Když se řekne marketing, většina lidí si představí to, co je z marketingu nejviditelnější – inzeráty, reklamy, billboardy…jenže to je jen špička ledovce...
Kdo by mohl být povolanější k definici marketingu, než Americká marketingová asociace (AMA), která říká, že:
Marketing je aktivita, soubor institucí a procesů pro vytváření, komunikování, dodávání a výměnu nabídek, které mají hodnotu pro zákazníky, klienty, partnery a celou společnost.
Přeloženo do srozumitelného jazyka to znamená, že do marketingu patří nejen zmíněné viditelné aktivity (tedy marketingová komunikace), ale v podstatě kompletní uspořádání firmy tak, aby produkovala něco, co zákazníci „koupí". Tedy ne jednorázově, ale pokud možno opakovaně. A za zákazníka se považují i třeba majitelé, dodavatelé, nebo dokonce i zaměstnanci. Proto je to „koupí" v uvozovkách.
Pokud zredukujete marketing na marketingovou komunikaci, pak ledovec přestane stát na solidních základech. Začne být vratký a velmi nevyzpytatelně se pohybovat. Když se rozhlédnete okolo sebe, najdete mnoho takových příkladů. Firmy, kde jejich „geniální markeťáky" napadne každý měsíc jiný slogan. A tak jsou jednou levní, podruhé kvalitní a potřetí je to ta nejsprávnější volba...
Bohužel si neuvědomují, že každý z těchto sloganů bude přitahovat úplně jinou (každý měsíc jinou) skupinu zákazníků. Neboli úplně vynechali část marketingu, které se říká marketing strategický, soustředili se na komunikaci (tedy taktický marketing) a diví se, že to nefunguje...
Články weblogu ze seriálu "Často zaměňovaná slova":
- Subjektivní a špatně měřitelný
- Učící se organizace a vzdělávání zaměstnanců
- Motivace a peníze
- Kompetence
- Procesní a projektové řízení
- Příjmy a výnosy (výdaje a náklady)
- Naslouchání a poslouchání
- Kontrola a audit
- Proaktivita a aktivita
- Strategie a provoz firmy
- Hodnocení a odměňování
- Kompromis a konsensus
- Vedení a řízení lidí
Milan Hodovský

„Do studia jsem šel s tím, že mi pomůže zlepšit manažerské dovednosti. Výsledek však předčil má očekávání. Studium na TC Business School mě „donutilo“ od základu změnit pohled na management a na mě jako na manažera.“
Milan Hodovský
Head of Project Management Department, ANECT a.s.
Zajímá nás Váš názor
RSS kanál komentářů k tomuto článku