Marketingová strategie a kultura organizace

Honza Bloudek Google+ Zpět do kategorie Marketing

06.03.2013 0 komentářů

Postup, jakým se vytváří marketingová strategie vypadá na první pohled poměrně strukturovaně nebo ho tak alespoň většina marketingových knih popisuje. Pokud má být marketingová strategie úspěšná, potřebujeme dosáhnout toho, že zákazníci ocení nejen jedinečnost naší nabídky, ale že v nich zároveň vyvoláme i pozitivní emoce. Lze toho ale dosáhnout strukturovanými postupy?

Online kurz pro podnikatele a majitele firem

Během šesti dnů poodhalíte, jak restrukturalizovat firmu, nastartovat její růst a získat více času pro strategické plánování i osobní život.

Prozkoumejte s námi 6 ukázkových témat MBA studia.

>> PŘIHLASTE SE DO KURZU ZDARMA <<

Tvorba marketingové strategie obvykle začíná průzkumy, pomocí kterých se snažíme co nejlépe pochopit potřeby zákazníků na trhu, dozvědět se o nich co nejvíce a rozdělit zákazníky do skupin podle jejich preferencí. Pak vybíráme, u kterých skupin zákazníků máme největší šanci uspět, kam se zaměřit, abychom dosáhli co nejlepších výsledků. Nakonec rozhodujeme, jaké přínosy vybraným zákazníkům nabízet, aby se rozhodli právě pro naši nabídku.

Celá konstrukce vypadá poměrně logicky a jasně, dokud nedojde na hlavní křižovatku: zákazníkovo rozhodování. Při rozhodování o koupi? vstupuje do hry možná více emocí, než si jsme ochotni připustit.

Jeden majitel velkoobchodu mi vyprávěl, jak se po dlouhém uvažování a zkoumání technických parametrů rozhodl ke koupi manažerského vozu BMW. Přišel k dealerovi, kde ho nechali tři čtvrtě hodiny čekat a nikdo si ho nevšímal. Heslem BMW je „Radost z jízdy", ale chování personálu vyvolalo v zákazníkovi takovou zlost, že si ještě ten den objednal auto od Mercedesu.

Marketingová strategie a kultura organizacePříklad ukazuje, že nestačí pomocí průzkumů najít ty správné zákazníky a nabízet jim ty nejvhodnější přínosy. Aby zákazník vaší nabídce uvěřil, potřebujete ho přesvědčit i po emocionální stránce: chováním personálu, firemní kulturou i celkovým dojmem, kterým na něj vaše organizace zapůsobí.

Pokud vám například vyjde, že vybranou skupinu zákazníků nejlépe přesvědčíte nabídkou flexibilního řešení na míru, musí být vaši zaměstnanci tvořiví a nadšení při prozkoumávání netradičních postupů. Flexibilita musí být v tomto případě součástí vaší kultury, neflexibilní nebo konzervativní zaměstnanci vám mohou působit škody. Nesmí se stát, že by u vás zákazník narazil na těžkopádné postupy a personál prosazující šablonovitá řešení.

Protože emoce hrají v rozhodování zákazníků důležitou roli, je chování personálu i celkový dojem, který organizace na zákazníky dělá, stejně důležitý jako „technické" parametry nabídky. Marketingovou strategii je proto nutné vyvíjet v souladu a často společně s kulturou, kterou organizace má. Kulturu je tedy potřeba co nejvíce přizpůsobovat přínosům, pomocí kterých se chcete na trhu uplatnit?.

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email