Marketingové průzkumy – kde se berou „pravdy“

Michal Henych Zpět do kategorie Marketing

10.09.2011 0 komentářů

Marketingový průzkum je základním kamenem marketingu. Od něj se vše odvíjí. To tedy znamená, že pokud uděláme "chybu" hned na začátku - v průzkumu, těžko se na konci povede navrhnout produkt, který uspokojí zákaznické potřeby. Jenže jsou lidé vůbec schopni popsat svoje potřeby? Již jednou jsme toto téma na weblogu řešili, tak se pojďte podívat na další aspekt.

Stále mi vrtá hlavou, jak je to s daty, které získáváme marketingovými průzkumy (psal jsem o tom v jednom z minulých článků). Někdy se totiž stává, že na získaných odpovědích se mi něco nelíbí...

V literatuře jsem našel, že byly popsány 4 metody (souhrn najdete v knize Jiřího Reichela: Kapitoly metodologie sociálních výzkumů) tzv. fixování přesvědčení (neboli toho, co lidé v průzkumech říkají):

  • Tradice - Za pravdu je považováno to, co dlouhou dobu platí, co se odjakživa dělá.
  • Autorita - Přijetí názoru nějaké autority. Např. vědce, ale klidně i politika.
  • A Priori (Intuice) - Situace, která je ve shodě s „naším rozumem", tedy intuicí. Nemusí to ale být nutně v návaznosti na zkušenosti.
  • Věda - Funguje, když lze poznatek ověřit tak, že ověření není závislé na konkrétním člověku. Tedy každý by stejnou metodou došel ke stejnému výsledku.

Asi to není úplný přehled, autor zmiňuje, že mu chybí ještě minimálně 5 metoda:

  • Specifická osobní zkušenost - Tedy „pravda" vzniklá na základě toho, že se vám v minulosti něco povedlo.

Když ale lidé odpovídají tak, že říkají „pravdu" (ať už je jejím zdrojem libovolná z výše uvedených metod), odkazují se tím vlastně na minulost a o jejich potřebách pro budoucí situace to nic moc nevypovídá.

Specificky pro management vidím trochu problém, pokud za pravdu lidé považují tradici, nebo osobní zkušenost. Obojí je velkou brzdou tvořivosti, kterou v dnešním rychle se měnícím prostředí považuji za téměř klíčovou vlastnost manažera.

Co z toho plyne pro přesnosti průzkumů. No, že by neplatily, to určitě ne, spíš je to zase další rozměr, který do výsledků musíte započítat a nějak s ním pracovat...


Články weblogu na podobná témata:


 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email