Marketingové průzkumy – kde se berou „pravdy“

Michal Henych Zpět do kategorie Marketing

10.09.2011 0 komentářů

Marketingový průzkum je základním kamenem marketingu. Od něj se vše odvíjí. To tedy znamená, že pokud uděláme "chybu" hned na začátku - v průzkumu, těžko se na konci povede navrhnout produkt, který uspokojí zákaznické potřeby. Jenže jsou lidé vůbec schopni popsat svoje potřeby? Již jednou jsme toto téma na weblogu řešili, tak se pojďte podívat na další aspekt.

Seriál nejen pro manažer/ky - ONLINE a ZDARMA!

PROČ BYSTE MĚLI SERIÁLU VĚNOVAT ČAS?

  • Během několika dnů se vám otevře nový pohled na vedení týmů a firem.
  • Nečeká vás žádné akademické teoretizování. Ukážeme vám, jak rozpoznat manažerské problémy a jak postupovat při jejich zvládání.
  • Pochopíte, proč se některé potíže stále opakují a jak tomu předcházet.
  • Uvědomíte si, že zásadní rozdíl mezi skutečným úspěchem firmy a jejím pouhým přežíváním nejčastěji tkví jinde než v geniálních nápadech jednotlivce.
  • Přečtete si reálné příběhy podnikatelů a majitelů firem.
  • Díky novým poznatkům můžete zvednout hlavu z každodenní operativy, získáte nadhled pro přemýšlení o dalším rozvoji firmy a prostoru pro rodinu a koníčky.

>> PŘIHLASTE SE ZDE <<

Stále mi vrtá hlavou, jak je to s daty, které získáváme marketingovými průzkumy (psal jsem o tom v jednom z minulých článků). Někdy se totiž stává, že na získaných odpovědích se mi něco nelíbí...

V literatuře jsem našel, že byly popsány 4 metody (souhrn najdete v knize Jiřího Reichela: Kapitoly metodologie sociálních výzkumů) tzv. fixování přesvědčení (neboli toho, co lidé v průzkumech říkají):

  • Tradice - Za pravdu je považováno to, co dlouhou dobu platí, co se odjakživa dělá.
  • Autorita - Přijetí názoru nějaké autority. Např. vědce, ale klidně i politika.
  • A Priori (Intuice) - Situace, která je ve shodě s „naším rozumem", tedy intuicí. Nemusí to ale být nutně v návaznosti na zkušenosti.
  • Věda - Funguje, když lze poznatek ověřit tak, že ověření není závislé na konkrétním člověku. Tedy každý by stejnou metodou došel ke stejnému výsledku.

Asi to není úplný přehled, autor zmiňuje, že mu chybí ještě minimálně 5 metoda:

  • Specifická osobní zkušenost - Tedy „pravda" vzniklá na základě toho, že se vám v minulosti něco povedlo.

Když ale lidé odpovídají tak, že říkají „pravdu" (ať už je jejím zdrojem libovolná z výše uvedených metod), odkazují se tím vlastně na minulost a o jejich potřebách pro budoucí situace to nic moc nevypovídá.

Specificky pro management vidím trochu problém, pokud za pravdu lidé považují tradici, nebo osobní zkušenost. Obojí je velkou brzdou tvořivosti, kterou v dnešním rychle se měnícím prostředí považuji za téměř klíčovou vlastnost manažera.

Co z toho plyne pro přesnosti průzkumů. No, že by neplatily, to určitě ne, spíš je to zase další rozměr, který do výsledků musíte započítat a nějak s ním pracovat...


Články weblogu na podobná témata:


 

Workshop: Agilní firma - aby vás nepřekvapil...

Svět se strašně rychle a hlavně nepředvídatelně mění. Včerejší jistoty v průběhu noci dávno roztály a ráno se vynořují nové příležitosti i hrozby. Přijďte 31. března 2020 od 9h (zájemce budeme informovat o náhradním termínu) na WORKSHOP do hotelu Modrá Růže na Praze 1 (metro Můstek) a připravte firmu i sebe na zvraty v chaotickém prostředí. Firmy v něm potřebují...zde

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email

V souladu se zákonem o některých službách informační společnosti č. 480/2004 Sb. souhlasím s využitím mého výše uvedeného elektronického kontaktu (e-mail) TC Business School, k zasílání obchodních sdělení a informací souvisejících se studiem, programy a jinými poskytovanými službami a to i v případě, že se nestanu studentem, nebo i po ukončení studia. Souhlas s využitím mého elektronického kontaktu (e-mail) uděluji ode dne potvrzení tohoto prohlášení až do jeho odvolání. Více na stránce ZOOU.