Mlha přede mnou, mlha za mnou

Jirka Černý Zpět do kategorie Procesy a organizační struktura

10.02.2014 0 komentářů

Příroda je mocná čarodějka. Tentokrát mi ukázala pohled na problém z jiné strany, přestože jsem v daný moment vlastně téměř nic neviděl. Že to sdělení vypadá jako výplod chorého mozku? Pokusím se jej vysvětlit.

Zabývám se problémem, proč lidé ve firmě dělají věci jinak, než si přeje vedení. Proč většinu pokynů a příkazů vyplní tak, že se zamýšlený výsledek nedostaví a často se ještě pokazí něco, co dosud fungovalo? Přece nejsou hloupí? Nebo to dělají naschvál? Ale proč?

Přemýšlel jsem o tom i včera, během procházky na vrch Lovoš v Českém středohoří. Byla mlha taková, že nebylo vidět téměř na krok dopředu. Šel jsem tam již po dvacáté šesté, cestu a okolí jsem znal nazpaměť, a tak jsem  mohl pomoci z bryndy dvojici turistů, kteří v té mlze marně hledali cestu na vrchol. 

A tady mi to došlo. Lidé u nás vůbec nevědí a nevidí, co se kolem nich ve firmě děje. Nemají informace o problémech, které firma jako celek musí řešit, nevědí o tom, co vedení plánuje a jak se rozhoduje, neznají souvislosti. Dostávají jen útržkovité pokyny a příkazy, které si mnohdy protiřečí a oni si z toho musí dělat nějaké závěry a podle nich se rozhodovat. 

Je to jako v té mlze v lese. Lidé bloudí, nevidí ani na krok. Z mlhy občas zaslechnou nějaký výkřik: „doleva“….“potok“….“už je půl dvanácté“…
V těchto podmínkách lidé těžko najdou cestu k cíli. 

Ale když se mlha rozplyne, tedy když lidé dostanou nebo si seženou dost informací, vidí, kudy vede cesta, vidí vrchol, pochopí, že cíl je na kopci, odbočka vede z kopce a tedy po ní k cíli asi nedojdou, teprve potom si mohou začít dělat správné závěry a platně přispívat k dosahování výsledků.

Celou cestu domů jsem přemýšlel o tom, jak málo a nedostatečně sdílíme informace a že to vlastně může být příčinou mnoha našich problémů. 

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email