Naslouchání a management

Viktor Bosák Zpět do kategorie Rozvoj osobnosti manažéra

19.01.2009 0 komentářů

K čemu potřebujeme naslouchání v managementu? A je nutno se naslouchání učit? Podívejte se na příspěvek, který je inspirován problémy s nasloucháním jednoho manažera v IT firmě.

Nedávno se na mě obrátil manažer jedné menší IT firmy s tím, zda by si se mnou nemohl promluvit. V roli vedoucího byl zhruba čtvrt roku (předtím převážně programoval) a moc se mu nedařilo. Jeho lidé totiž „furt nedělají, co jim říká“. A on už moc neví, co s tím.

Na našem rozhovoru byla od začátku nápadná jedna věc. Bývalý programátor jakoby ignoroval všechno, co jsem řekl. A to určitě nelze říct, že bych mu nedal prostor – téměř hodinu jsem ho de facto jen poslouchal. Asi po jedné a půl hodině jsem to „nevydržel“ a skočil mu do řeči s otázkou, jak naslouchá svým pracovníkům. A tentokrát jsem se nenechal „odbýt“. Manažer reagoval s jistým podrážděním. „Jak naslouchám? Já jim mám přece říkat, co maj dělat, a oni…“

Když v rámci studia MBA Basics začínáme modul Interpersonálních dovednosti Nasloucháním, občas se setkáme s obdobně udivenými reakcemi. „My se budem učit naslouchat? Proč?“

Jak dokládá Stephen Covey ve svém bestseleru „7 návyků skutečně efektivních lidí“, bez toho, abychom někomu porozuměli, pochopili ho, jej jen stěží skutečně účinně ovlivníme. A porozumět někomu, aniž bychom mu s upřímným zájmem naslouchali, snad ani nejde. A to nemluvě o tom, že naslouchání je nejlepší způsob, jak získat od svého týmu informace, které jsou pro úspěch společného projektu obvykle nezbytné. Argumentů, které podtrhují důležitost naslouchání pro manažery (a nejen pro ně), je řada.

Bývalému programátorovi jsem je jistě všechny nepředložil. Přesto se změna dostavila. Asi za 2 týdny mi volal s tím, že „to asi funguje“. Sice si vyslechl i leccos, co se mu dvakrát nelíbilo, ale „ledy se pohnuly“, a on už ví, jak dál. Včetně toho, že se bude učit naslouchat.

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email