Naslouchání a poslouchání

Michal Henych Zpět do kategorie Řízení lidských zdrojů

27.07.2011 0 komentářů

Dnes pokračujeme v seriálu často zaměňovaných slov v managementu. Naslouchání a poslouchání jsme na weblogu již několikrát rozebírali. Říká se ale, že opakování je matka moudrosti a tak určitě nebude škodit, když se na rozdíly podíváme ještě jednou. Jejich význam se totiž zaměňuje velmi často.

Seriál nejen pro manažer/ky - ONLINE a ZDARMA!

PROČ BYSTE MĚLI SERIÁLU VĚNOVAT ČAS?

  • Během několika dnů se vám otevře nový pohled na vedení týmů a firem.
  • Nečeká vás žádné akademické teoretizování. Ukážeme vám, jak rozpoznat manažerské problémy a jak postupovat při jejich zvládání.
  • Pochopíte, proč se některé potíže stále opakují a jak tomu předcházet.
  • Uvědomíte si, že zásadní rozdíl mezi skutečným úspěchem firmy a jejím pouhým přežíváním nejčastěji tkví jinde než v geniálních nápadech jednotlivce.
  • Přečtete si reálné příběhy podnikatelů a majitelů firem.
  • Díky novým poznatkům můžete zvednout hlavu z každodenní operativy, získáte nadhled pro přemýšlení o dalším rozvoji firmy a prostoru pro rodinu a koníčky.

>> PŘIHLASTE SE ZDE <<

Toto téma zde na weblogu není nové. O naslouchání psal kolega Viktor už před časem (články Naslouchání a management a Jen poslouchat nestačí). Co je tedy tak těžkého na vnímání rozdílu mezi posloucháním a nasloucháním? Možná i to, že v českém jazyce tyto dvě slova často používáme jako synonyma - tedy nerozlišujeme je.


Mimochodem slovo poslouchat má u nás ještě jeden význam. Když se řekne „budeš mě poslouchat!" je tím myšleno „nechci nic slyšet, jen udělej, co ti říkám". Tento význam ale dnes necháme stranou.


Lidé většinou poslouchají, aby odpověděli. Vše, co slyší „prosévají" přes své zkušenosti a snaží se hledat řešení. Tím se toho ale většinou moc nedozvědí, protože to, co nezapadá do jejich zkušeností, prostě neberou v úvahu.


Cílem naslouchání je dozvědět se. Naslouchající otázkami pomáhá mluvčímu utřídit si myšlenky, ale neměl by ho ovlivňovat. To se stává právě v okamžicích, kdy naslouchající nabízí nějaké „rady", popř. hodnotí („To si udělal dobře/špatně"), či klade otázky, které jsou příliš uzavřené a ovlivněné vlastním pohledem.


Když zkoušíme naslouchání se studenty, tak pokud se jim povede, dávají často následující zpětnou vazbu:

  • Naslouchající říká, že je to dřina, i když to tak asi nevypadá
  • Mluvčí pociťuje úlevu, často má pocit, že mu celý rozhovor velmi pomohl k řešení
  • Pozorovatelé říkají, že naslouchající nic nedělal, že mluvčímu vlastně vůbec nepomohl, neboli neporadil mu řešení

A jak jste na tom vy, myslíte, že umíte naslouchat?


Články weblogu ze seriálu "Často zaměňovaná slova":

Články weblogu na podobná témata:

 

Workshop: Agilní firma, aneb snazší cesta....

Svět se strašně rychle a hlavně nepředvídatelně mění. Včerejší jistoty v průběhu noci dávno roztály a ráno se vynořují nové příležitosti i hrozby. Přijďte 24. června 2020 od 9h na WORKSHOP do hotelu Modrá Růže na Praze 1 (metro Můstek) a připravte firmu i sebe na zvraty v chaotickém prostředí. Firmy v něm potřebují...zde

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email

V souladu se zákonem o některých službách informační společnosti č. 480/2004 Sb. souhlasím s využitím mého výše uvedeného elektronického kontaktu (e-mail) TC Business School, k zasílání obchodních sdělení a informací souvisejících se studiem, programy a jinými poskytovanými službami a to i v případě, že se nestanu studentem, nebo i po ukončení studia. Souhlas s využitím mého elektronického kontaktu (e-mail) uděluji ode dne potvrzení tohoto prohlášení až do jeho odvolání. Více na stránce ZOOU.