Přemýšlíte opravdu tvořivě?

Michal Henych Zpět do kategorie Management obecně

23.01.2009 0 komentářů

Tvořivost a management...jde to vůbec k sobě? Na co potřebuje manažer tvořivost? V článku autor použití tvořivosti ilustruje na zdánlivě nesouvisejícím příkladu z hodiny fyziky.

Seriál nejen pro manažer/ky - ONLINE a ZDARMA!

PROČ BYSTE MĚLI SERIÁLU VĚNOVAT ČAS?

  • Během několika dnů se vám otevře nový pohled na vedení týmů a firem.
  • Nečeká vás žádné akademické teoretizování. Ukážeme vám, jak rozpoznat manažerské problémy a jak postupovat při jejich zvládání.
  • Pochopíte, proč se některé potíže stále opakují a jak tomu předcházet.
  • Uvědomíte si, že zásadní rozdíl mezi skutečným úspěchem firmy a jejím pouhým přežíváním nejčastěji tkví jinde než v geniálních nápadech jednotlivce.
  • Přečtete si reálné příběhy podnikatelů a majitelů firem.
  • Díky novým poznatkům můžete zvednout hlavu z každodenní operativy, získáte nadhled pro přemýšlení o dalším rozvoji firmy a prostoru pro rodinu a koníčky.

>> PŘIHLASTE SE ZDE <<

Myslím, že tvořivost je jednou z nejzákladnějších vlastností úspěšného manažera. Pokud nejsou při práci tvořivý, těžko vymyslí opravdu nové řešení a po čase sklouznou do stereotypu používání „osvědčených" řešení na situace, které se objevují poprvé a tedy těžko je lze řešit pomocí minulých receptů. Konec konců objevilo se to i v diskuzi pod jedním z minulých článků.

V knize J. Bartáka „Od znalostí k inovacím", která se mi dostala do ruky, jsem narazil na příklad tvořivosti, který se mi moc líbil. Je původně z vědeckého časopisu pro fyziky:
Profesor zadal studentům úkol: „Řekněte, jak lze určit výšku budovy pomocí barometru." Jeden student odpověděl: „Vynesu barometr na vrchol budovy, navážu na něj dlouhé lano, spustím barometr dolů na úroveň ulice, udělám si značku na laně...".

Odpověď je to jistě zajímavá, nicméně neodráží požadovanou úroveň znalosti fyziky. Dal ale studentovi ještě jednu šanci. Student byl hlava otevřená a tak povídá: „ Vezmu barometr na střechu, upustím ho dolů a budu na stopkách měřit, jak dlouho padal...".

Profesor ale stále nebyl spokojen. No tak: „Vezmu barometr za slunného dne, změřím jeho výšku a délku jeho stínu, pak změřím délku stínu budovy...", nebo „Vezmu barometr, budu stoupat po schodech, přikládat ho ke zdi a dělat si čárky, potom spočítám, kolik čárek jsem udělal..." a kdybych se nemusel omezovat jen na řešení v rámci fyziky, mám spoustu dalších řešení, třeba půjdu do sklepa za správcem a řeknu mu: „Hele mám tu super barometr, když mi řekneš jak je tahle budova vysoká, je tvůj!"

Tak jak je to s vaší tvořivostí? Opravdu zvažujete na každou situaci více variant? Nebo se jen utvrzujete v tom, že jinak to nepůjde, protože to přece vždycky děláte takto? Na příkladu s barometrem je vidět, že sice variantz řešení na první pohled vypadají mnohdy až směšně, ale k výsledku vedou..a možná lepší a snazší cestou...

 

Workshop: Agilní firma - aby vás nepřekvapil...

Svět se strašně rychle a hlavně nepředvídatelně mění. Včerejší jistoty v průběhu noci dávno roztály a ráno se vynořují nové příležitosti i hrozby. Přijďte 31. března 2020 od 9h (zájemce budeme informovat o náhradním termínu) na WORKSHOP do hotelu Modrá Růže na Praze 1 (metro Můstek) a připravte firmu i sebe na zvraty v chaotickém prostředí. Firmy v něm potřebují...zde

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email

V souladu se zákonem o některých službách informační společnosti č. 480/2004 Sb. souhlasím s využitím mého výše uvedeného elektronického kontaktu (e-mail) TC Business School, k zasílání obchodních sdělení a informací souvisejících se studiem, programy a jinými poskytovanými službami a to i v případě, že se nestanu studentem, nebo i po ukončení studia. Souhlas s využitím mého elektronického kontaktu (e-mail) uděluji ode dne potvrzení tohoto prohlášení až do jeho odvolání. Více na stránce ZOOU.