Principy učící se organizace
27.06.2010 0 komentářů
O učící se organizaci jsme již několikrát psali. Už je to ale pár týdnů a tak určitě stojí za to toto téma zase trošku oprášit. V dnešním článku tedy trochu více rozebereme principy učící se organizace, protože v tom je stále asi trochu zmatek. Tak pojďme do toho.
Stále se ještě setkáváme s názorem, že v učící se organizaci jde hlavně o vzdělávání všech, kteří v ní pracují. No ano, ne že by se neměli všichni stále vzdělávat, tím se minimálně nic nepokazí. Ale pokud se jenom vzdělávají, pak se často učení odtrhne od praxe. To může vést až k tomu, že se vzdělávají, jenže v něčem, co organizace vůbec nepotřebuje.
A jak tedy dosáhnout toho, aby se učení opravdu používalo ke zlepšování výsledků práce? Na pomoc si opět jako minule vezmu knihu od Petra Sengeho. Ten ukazuje jednoduchý princip, kdy „učení" musí být součástí všech fází projektu, či jiné akce. A dále je stále nutno si připomínat, že učení má hlavně pomoci dosáhnout výsledků.
- Učit se před - Existuje velká pravděpodobnost, že někdo - uvnitř firmy nebo mimo ni - už něco podobného dělal před vámi.
- Učit se během - Je pravděpodobné, že to co doposud děláme, povede k plánovaným výsledkům?. Jaké poučení si můžeme vzít z toho, co jsme doposud dělali? Děje se to, co jsme zamýšleli?
- Učit se po - Když něco děláme znovu, jak bychom to mohli udělat lépe, než minule? A jak bychom mohli naše poznatky a zkušenosti zaznamenat a dát na vědomí ostatním? A kdo by vlastně mohl využít toho, co jsme se naučili?
Často vidíme, že lidé v organizacích se soustředí hlavně na poslední fázi a ty první dvě vynechávají. Což je škoda, není to efektivní a pak se dá těžko mluvit o učící se organizaci. A jak je to u vás?
Články weblogu na podobná témata:
- "Učící se" organizace (Learning Organization)
- Překážky „Učící se organizace"
- Učící se organizace - jak se pozná?
Milan Hodovský

„Do studia jsem šel s tím, že mi pomůže zlepšit manažerské dovednosti. Výsledek však předčil má očekávání. Studium na TC Business School mě „donutilo“ od základu změnit pohled na management a na mě jako na manažera.“
Milan Hodovský
Head of Project Management Department, ANECT a.s.
Zajímá nás Váš názor
RSS kanál komentářů k tomuto článku