Procesní a projektové řízení
26.07.2011 0 komentářů
Dneska se podíváme na další dvojici manažerských termínů, které se často zaměňují. Projektové a procesní řízení zní téměř stejně. Dokonce jsem při hledání na webu narazil na zdroje, které tyto termíny používají v jedné větě. Synonyma to ale rozhodně nejsou.
Proces (z latinského processus - postupovat, vyvíjet se) se v managementu používá pro posloupnost činností, které na sebe navazují. Tyto činnosti se opakují a jednotlivé části lze popsat. Příkladem může být např. proces nákupu zjednodušeně popsaný takto: zjištění potřebného množství součástek k objednání - výběr vhodného dodavatele - zaslání objednávky - příjem zboží na sklad.
Smyslem procesního řízení v organizaci je dosáhnout efektivity u opakujících se činností. Dále může být smyslem dodržení standardů kvality, zajištění zastupitelnosti pracovníků apod. K tomu je nutno proces neustále zlepšovat. Využívat zkušeností k tomu, aby při příštím opakování činností byly odstraněny chyby, ke kterým došlo v minulosti.
Projekt (z latinského pro-jicio, pro-iectum - návrh, rozvrh) se používá pro jednorázovou změnu. Např. zavedení systému hodnocení zaměstnanců. Nebo, abych to zkomplikoval, tak zavedení procesního řízení :). Průběh těchto projektů bývá unikátní, obvykle se ho účastní více lidí a dopředu nelze přesně popsat / předpovídat činnosti, které bude nutno provést.
S trochu zjednodušení lze tedy říct, že procesní řízení se v managementu používá na opakované, snadněji popsatelné činnosti (výroba, nákup, prodej, ...) a projekty na jednorázové a složitější řízené změny (zavedení nového informačního systému, ...).
Co mají procesní i projektové řízení společné je, že obojí by mělo mít definovaný cíl. Nicméně stanovování měřitelných cílů je zase jiné téma, ke kterému se určitě vrátím v nějakém z následujících článků.
Články weblogu ze seriálu "Často zaměňovaná slova":
- Příjmy a výnosy (výdaje a náklady)
- Naslouchání a poslouchání
- Kontrola a audit
- Proaktivita a aktivita
- Strategie a provoz firmy
- Hodnocení a odměňování
- Kompromis a konsensus
- Vedení a řízení lidí
Milan Hodovský

„Do studia jsem šel s tím, že mi pomůže zlepšit manažerské dovednosti. Výsledek však předčil má očekávání. Studium na TC Business School mě „donutilo“ od základu změnit pohled na management a na mě jako na manažera.“
Milan Hodovský
Head of Project Management Department, ANECT a.s.
Zajímá nás Váš názor
RSS kanál komentářů k tomuto článku