Rozhodujeme se racionálně?

Michal Henych Zpět do kategorie Řízení informací

22.06.2011 0 komentářů

Svět businessu v nás někdy budí dojem, že rozhodování jedinců v organizaci se děje racionálně. Tedy shromáždí se „všechna dostupná data“ a podle nich se rozhodne. Je tomu ale skutečně tak? Sice to vypadá logicky, ale bohužel logika (racionálno) mnohdy s rozhodováním moc společného nemá.

Seriál nejen pro manažer/ky - ONLINE a ZDARMA!

PROČ BYSTE MĚLI SERIÁLU VĚNOVAT ČAS?

  • Během několika dnů se vám otevře nový pohled na vedení týmů a firem.
  • Nečeká vás žádné akademické teoretizování. Ukážeme vám, jak rozpoznat manažerské problémy a jak postupovat při jejich zvládání.
  • Pochopíte, proč se některé potíže stále opakují a jak tomu předcházet.
  • Uvědomíte si, že zásadní rozdíl mezi skutečným úspěchem firmy a jejím pouhým přežíváním nejčastěji tkví jinde než v geniálních nápadech jednotlivce.
  • Přečtete si reálné příběhy podnikatelů a majitelů firem.
  • Díky novým poznatkům můžete zvednout hlavu z každodenní operativy, získáte nadhled pro přemýšlení o dalším rozvoji firmy a prostoru pro rodinu a koníčky.

>> PŘIHLASTE SE ZDE <<

V jednom z minulých článků jsem psal o tom, že jsme zavaleni informacemi. Je jich opravdu tak nepředstavitelné množství, že rozhodovat se v tomto prostředí je velmi obtížné. Jak ale funguje při rozhodování náš mozek?


Podle výzkumů z roku 2004 se na náš mozek valí 400 miliard bytů informací za sekundu. Z toho jich vědomě zpracováváme pouze 2000, což je 0,0005%. Zbytek reakcí se děje podvědomě, chcete-li jinou, než racionální cestou.


Další věc je, že mnohem větší význam pro nás má obraz a neverbální druhy komunikace. Při rozhodování tyto vjemy převládají. Výzkum Americké optometrické asociace z roku 1991 říká, že přes 80% našeho učení je založeno na zrakových vjemech.

Emoce
A co to tedy znamená pro management? Následky jsou myslím „nedozírné". Např., že průzkumy zákazníků jsou sice fajn, ale když se odehrávají formou dotazníků, tak získané informace mají velmi omezenou platnost. Nebo když my manažeři vedeme lidi, tak mnohem více informací získají ne z našich slov, ale z našeho chování a nonverbálních projevů, z pozorování prostředí, apod.

Koho toto téma zajímá hlouběji, doporučuji knihu Dana Hilla EMOCEnomie. Rozhodně stojí za přečtení.


 

 

Workshop: Agilní firma, aneb snazší cesta....

Svět se strašně rychle a hlavně nepředvídatelně mění. Včerejší jistoty v průběhu noci dávno roztály a ráno se vynořují nové příležitosti i hrozby. Přijďte 24. června 2020 od 9h na WORKSHOP do hotelu Modrá Růže na Praze 1 (metro Můstek) a připravte firmu i sebe na zvraty v chaotickém prostředí. Firmy v něm potřebují...zde

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email

V souladu se zákonem o některých službách informační společnosti č. 480/2004 Sb. souhlasím s využitím mého výše uvedeného elektronického kontaktu (e-mail) TC Business School, k zasílání obchodních sdělení a informací souvisejících se studiem, programy a jinými poskytovanými službami a to i v případě, že se nestanu studentem, nebo i po ukončení studia. Souhlas s využitím mého elektronického kontaktu (e-mail) uděluji ode dne potvrzení tohoto prohlášení až do jeho odvolání. Více na stránce ZOOU.