Tak co že je to ten marketing?

Michal Henych Zpět do kategorie Marketing

19.01.2009 0 komentářů

Marketing, to je téma, které manažeři řeší určitě často. Pro někoho je to "černá magie", pro jiného samozřejmá součást jeho práce. Pojďme se podívat na to, jaké posuny se v marketingu za posledních několik let udály.

Seriál nejen pro manažer/ky - ONLINE a ZDARMA!

PROČ BYSTE MĚLI SERIÁLU VĚNOVAT ČAS?

  • Během několika dnů se vám otevře nový pohled na vedení týmů a firem.
  • Nečeká vás žádné akademické teoretizování. Ukážeme vám, jak rozpoznat manažerské problémy a jak postupovat při jejich zvládání.
  • Pochopíte, proč se některé potíže stále opakují a jak tomu předcházet.
  • Uvědomíte si, že zásadní rozdíl mezi skutečným úspěchem firmy a jejím pouhým přežíváním nejčastěji tkví jinde než v geniálních nápadech jednotlivce.
  • Přečtete si reálné příběhy podnikatelů a majitelů firem.
  • Díky novým poznatkům můžete zvednout hlavu z každodenní operativy, získáte nadhled pro přemýšlení o dalším rozvoji firmy a prostoru pro rodinu a koníčky.

>> PŘIHLASTE SE ZDE <<

Tak nám Americká marketingová asociace loni na podzim vydala novou definici marketingu. Ne že by byla pro normálního člověka srozumitelnější, než ta předešlá, ale samotný fakt, že se tak stalo už 3 roky po vydání předchozí definice naznačuje, že marketing je velmi dynamickou disciplínou.

Co se na trhu děje popisuje guru marketingu Philip Kotler. Přínosy, podle kterých zákazníci nakonec jsou, či nejsou spokojeni, se totiž mění. Změny jsou v zásadě tři:

  1. Dříve firmy zjišťovaly zákaznické potřeby, podle nich postavily nabídku a ta pak více, či méně tyto potřeby uspokojila. Dnes se zákazníci chtějí účastnit návrhu produktu či služby a o jejich spokojenosti rozhodují výsledky. P. Kotler to popisuje jako posun od nabídek založených na výstupech k nabídkám založeným na výsledcích a vstupech.
  2. Druhá změna je důsledkem změny první - již nestačí hromadné nabídky, v podstatě každá nabídka musí být individuálně přizpůsobena konkrétním podmínkám každého zákazníka.
  3. Třetí změna opět souvisí s první a snaží se odpovědět na to, co jsou to pro zákazníka „výsledky". Dříve rozhodovala výkonnost produktů, jejich (technické) vlastnosti, množství služeb apod. Dnes rozhodují spíše dlouhodobé zkušenosti zákazníků s používáním těchto produktů.

Jak tedy na dnešní marketing? Odpověď je čím dál tím složitější. Kotler v jedné ze svých nejnovějších knih říká, že: „Chtějí-li marketéři poznat potřeby zákazníka, musí pochopit jeho výběrový kontext: o čem zákazník přemýšlí, co chce, jak si počíná a co mu dělá starosti. Marketéři musí rovněž sledovat, komu se zákazníci obdivují, s kým komunikují a kdo je ovlivňuje".

Zkusím to ještě trochu parafrázovat. Čím více poznáte zákazníka, tím větší máte šanci uspět. Naopak čím méně se zákazníkům přiblížíte (např. proto, že vám na to kvůli neustálým vnitřním reorganizacím firmy nezbude čas), má větší šanci uspět konkurence.

 

Workshop: Agilní firma, aneb snazší cesta....

Svět se strašně rychle a hlavně nepředvídatelně mění. Včerejší jistoty v průběhu noci dávno roztály a ráno se vynořují nové příležitosti i hrozby. Přijďte 24. června 2020 od 9h na WORKSHOP do hotelu Modrá Růže na Praze 1 (metro Můstek) a připravte firmu i sebe na zvraty v chaotickém prostředí. Firmy v něm potřebují...zde

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email

V souladu se zákonem o některých službách informační společnosti č. 480/2004 Sb. souhlasím s využitím mého výše uvedeného elektronického kontaktu (e-mail) TC Business School, k zasílání obchodních sdělení a informací souvisejících se studiem, programy a jinými poskytovanými službami a to i v případě, že se nestanu studentem, nebo i po ukončení studia. Souhlas s využitím mého elektronického kontaktu (e-mail) uděluji ode dne potvrzení tohoto prohlášení až do jeho odvolání. Více na stránce ZOOU.