Týmová práce

Michal Henych Zpět do kategorie Procesy a organizační struktura

21.11.2010 0 komentářů

Snad neexistuje nikdo, kdo by tento pojem ještě neslyšel, často i několikrát denně. Jenže víte opravdu, co jsou základní principy týmové práce? A dá se každé skupině říkat tým? Asi tušíte, že ne. Tak pojďme se v dnešním článku na týmovou práci podívat trochu podrobněji.

Agilní firma - aby vás nepřekvapil žádný průšvih!

Svět se strašně rychle a hlavně nepředvídatelně mění. Včerejší jistoty v průběhu noci dávno roztály a ráno se vynořují nové příležitosti i hrozby. Přijďte 31. března 2020 od 9h na WORKSHOP do hotelu Modrá Růže na Praze 1 (metro Můstek) a připravte firmu i sebe na zvraty v chaotickém prostředí. Firmy v něm potřebují...zde

Hledal jsem v článcích na našem weblogu a skoro mě vyrazilo dech, že jsme ještě nepsali podrobněji o týmové práci. Jenže pak mě došlo, že to možná bude jeden z důvodů, proč týmová práce v mnoha firmách příliš nefunguje. Pojem totiž všichni znají, ale málokdo umí říct, co ještě týmová práce je, a co už ne. Předpokládáme, že všichni to přece umí.

Tým
Týmová práce je nástrojem k dosažení synergického efektu. Neboli věří se, že „víc hlav víc ví" a dokáže vymyslet mnohem lepší řešení, než jednotlivec. Týmová práce je také nástrojem, který pomáhá v přenesení odpovědnosti za společné dílo, na všechny členy skupiny.

K tomu, aby to fungovalo, je třeba dodržet 2 základní principy. Pokud jeden, nebo druhý, popř. oba nedodržíte, jedná se možná o skupinovou, nikoliv ale týmovou práci. Tyto principy jsou:

  • Členové týmu dělají vše pro SPOLEČNÝ cíl
  • Všichni členové týmu jsou si rovni

Cíl musí být opravdu společný. Jasně, že v každé firmě jde o úspěch celku, to vám dnes asi řekne i ten poslední řadový pracovník. Jenže potom zjistíte, že lidé v týmu jsou hodnoceni (a odměňováni) např. jen za cíle svého oddělení.

Rovnost v týmu znamená, že jiné rozhodnutí musí být vždy konsensuální. V týmu se nedá hlasovat, ani nemůže mít někdo „vyšší postavení", než někdo jiný a sám rozhodnout. Dokud se tedy tým neshodne na společném řešení, pak nemůže být učiněno rozhodnutí...a to chce čas a spoustu interpersonálních dovedností jednotlivých členů týmu.

Tak co, máte týmy nebo skupiny?


Články weblogu na podobná témata:

 

Seriál nejen pro manažer/ky - ONLINE a ZDARMA!

  • Prozkoumáte 3 nepostradatelné oblasti managementu.
  • Ověříte si, jestli účinně vedete lidi ve firmě.
  • Zjistíte, jak kolem sebe vytvořit tým skutečných spolupracovníků.
  • Přijdete na to, jak předcházet napětí a konfliktům v týmech.
  • Pochopíte, co je skutečné učení se a proč se ho už nikdy nebude chtít vzdát.

>> PŘIHLASTE SE ZDE <<

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email

V souladu se zákonem o některých službách informační společnosti č. 480/2004 Sb. souhlasím s využitím mého výše uvedeného elektronického kontaktu (e-mail) TC Business School, k zasílání obchodních sdělení a informací souvisejících se studiem, programy a jinými poskytovanými službami a to i v případě, že se nestanu studentem, nebo i po ukončení studia. Souhlas s využitím mého elektronického kontaktu (e-mail) uděluji ode dne potvrzení tohoto prohlášení až do jeho odvolání. Více na stránce ZOOU.