Učící se organizace – jak se pozná?

Michal Henych Zpět do kategorie Řízení informací

01.11.2011 0 komentářů

Učící se organizace je určitě jedním z nejdiskutovanějších témat managementu. Jak se ale pozná, že se organizace učí? A proč by se vlastně učit měla? Několik inspirací i výčet nástrojů najdete uvnitř článku.

Už dvakrát jsem se tímto tématem zde na weblogu zabýval (zde a zde). Praxe ale ukazuje, že manažeři sice tuší, že učení je pro organizaci dobré, nicméně neumí přesně definovat k čemu. Často také hledají jasné návody, jak to udělat, aby jejich organizace byla tou správnou „učící se organizací".


Předně musím zklamat milovníky návodů, ten bohužel není :) (no ono taky na co vlastně v managementu návod je?). Už jsem to zmiňoval v minulém článku - Peter Senge našel mnoho projevů učení v organizaci, ale také zjistil, že jejich aplikace je velmi individuální. Najdete tedy klidně dvě velmi podobné organizace, každá ale pro podporu trvalého učení bude používat jiné nástroje.
Senge identifikoval následující nástroje:

  • Pevné spojení učení a praxe
  • Začněte tam, kde se právě nacházíte, s kýmkoliv, kdo je tam s Vámi
  • Osvojte si dvojkulturnost
  • Vytváření tréninkových hřišť
  • Poznání podstaty organizace
  • Vytváření učících se společenství
  • Spolupráce s „jinými"
  • Rozvoj infrastruktur učení

Najdete je v knize „Pátá disciplína". Trochu detailněji dnes rozeberu ten první, protože s jeho projevy se setkávám velmi často. Tedy spíše s příznaky toho, jak to fungovat nemá. Tím je manažer, který telefonuje o přestávce tréninku s někým z firmy a říká: „Promiň, nejsem v práci, jsem na nějakém školení".

Jak se efektivně učit :)

Tím se dostáváme k druhému často diskutovanému tématu - k čemu vlastně potřebujete učící se organizaci? Jediným důvodem je dosahování lepších výsledků. To může mít samozřejmě více podob, jako např. že službu/produkt vyvinete lépe/rychleji než konkurence, že neděláte dvakrát stejnou chybu, že lidé po nástupu do organizace jsou schopni dosahovat výsledků rychleji atp. Učení se hlavně kvůli výsledkům je mimo jiné i princip Action Learning, se kterým se setkáte při studiu u TCBS.

Pro ty z vás, kteří se nechtějí prokousávat tlustou Sengeho knihou, se někdy příště podívám na jednotlivé nástroje trochu podrobněji.

 

Proč má smysl studovat MBA?

Studium na TC Business School mi zásadně změnilo pohled na řízení firmy a na způsob, jak dosáhnout trvalého růstu. Za zmínku stojí, že prakticky tři roky za sebou, dosahujeme navýšení výkonu firmy o 40 %.

Lubomír Dvořák, DVOŘÁK – svahové sekačky s.r.o., Česká hlava 

A co přinese MBA studium Vám?

Ověřte si přínos již v květnu, kdy pořádáme  Den otevřených dveří programu MBA 2018

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email

V souladu se zákonem o některých službách informační společnosti č. 480/2004 Sb. souhlasím s využitím mého výše uvedeného elektronického kontaktu (e-mail) TC Business School, k zasílání obchodních sdělení a informací souvisejících se studiem, programy a jinými poskytovanými službami a to i v případě, že se nestanu studentem, nebo i po ukončení studia. Souhlas s využitím mého elektronického kontaktu (e-mail) uděluji ode dne potvrzení tohoto prohlášení až do jeho odvolání. Více na stránce ZOOU.