Učící se organizace – jak se pozná?

Michal Henych Zpět do kategorie Řízení informací

01.11.2011 0 komentářů

Učící se organizace je určitě jedním z nejdiskutovanějších témat managementu. Jak se ale pozná, že se organizace učí? A proč by se vlastně učit měla? Několik inspirací i výčet nástrojů najdete uvnitř článku.

Už dvakrát jsem se tímto tématem zde na weblogu zabýval (zde a zde). Praxe ale ukazuje, že manažeři sice tuší, že učení je pro organizaci dobré, nicméně neumí přesně definovat k čemu. Často také hledají jasné návody, jak to udělat, aby jejich organizace byla tou správnou „učící se organizací".


Předně musím zklamat milovníky návodů, ten bohužel není :) (no ono taky na co vlastně v managementu návod je?). Už jsem to zmiňoval v minulém článku - Peter Senge našel mnoho projevů učení v organizaci, ale také zjistil, že jejich aplikace je velmi individuální. Najdete tedy klidně dvě velmi podobné organizace, každá ale pro podporu trvalého učení bude používat jiné nástroje.
Senge identifikoval následující nástroje:

  • Pevné spojení učení a praxe
  • Začněte tam, kde se právě nacházíte, s kýmkoliv, kdo je tam s Vámi
  • Osvojte si dvojkulturnost
  • Vytváření tréninkových hřišť
  • Poznání podstaty organizace
  • Vytváření učících se společenství
  • Spolupráce s „jinými"
  • Rozvoj infrastruktur učení

Najdete je v knize „Pátá disciplína". Trochu detailněji dnes rozeberu ten první, protože s jeho projevy se setkávám velmi často. Tedy spíše s příznaky toho, jak to fungovat nemá. Tím je manažer, který telefonuje o přestávce tréninku s někým z firmy a říká: „Promiň, nejsem v práci, jsem na nějakém školení".

Jak se efektivně učit :)

Tím se dostáváme k druhému často diskutovanému tématu - k čemu vlastně potřebujete učící se organizaci? Jediným důvodem je dosahování lepších výsledků. To může mít samozřejmě více podob, jako např. že službu/produkt vyvinete lépe/rychleji než konkurence, že neděláte dvakrát stejnou chybu, že lidé po nástupu do organizace jsou schopni dosahovat výsledků rychleji atp. Učení se hlavně kvůli výsledkům je mimo jiné i princip Action Learning, se kterým se setkáte při studiu u TCBS.

Pro ty z vás, kteří se nechtějí prokousávat tlustou Sengeho knihou, se někdy příště podívám na jednotlivé nástroje trochu podrobněji.

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email