Universalismus a partikularismus

Michal Henych Zpět do kategorie Seriál-Kultura organizace

05.03.2011 0 komentářů

V rámci seriálu o firemních kulturách si vysvětlujeme termíny, se kterými se při popisu kulturních rysů lze setkat. Dnes se podíváme na dvě „těžko vyslovitelná slova“. No ty slova možná znáte, ale jen tak pro jistotu si jejich význam rozebereme podrobněji a opět je dotáhneme do konkrétních projevů chování lidí v rámci organizace. Tak jdeme na to.

Smysl tohoto seriálu o kulturách je jediný - naučit se lépe kultury popisovat a tím pádem vám umožnit je měnit. Hodně často totiž lidé zůstávají u konstatování „máme dobrou/špatnou/hroznou kulturu". Jenže s tím se nedá pracovat. A tak dnes opět pokročíme a podrobněji si rozebereme další z rysů kultury tak, jak je popsal Trompenaars.

  • Universalismus znamená, že lidé věří v možnost vymyslet na každou situaci (universálně platné) pravidlo. A pak je třeba se tímto pravidlem řídit.
  • Partikularismus naopak říká, že pravidla jsou pravidla, ale reálný život nelze popsat do všech detailů a proto je nutné spíše se řídit selským rozumem...a výjimky z pravidel jsou prostě nutné.

A co s tím v managementu? Máte směrnice? Skoro každá firma je má. Pokud ale převažujícím rysem kultury bude partikularismus, tak ty směrnice píšete zbytečně. Jenže pokud by lidé byli hodně universalisticky zaměřeni, tak máte taky problém. Hlavně v okamžiku, kdy lidé mají dělat něco, na co ta směrnice neexistuje. Nebo když v ní je chyba. A taky se budou neustále snažit na všechny situace tyto universálně platná pravidla hledat. Otázkou je, zda je naleznou...

Pravidla - universalismus
A ke kterému konci tohoto kulturního dilema jsme blíže jako národ? No zkuste popřemýšlet. Vodítkem vám může být to, jak usilovně dodržujeme zákony, či pravidla silničního provozu. A jak moc je to vnímáno jako „špatné chování".


Další články weblogu ze seriálu "Kultura organizace":

Dimenze kultur dle Hofstedeho:

 

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email