Vedenie ľudí a otázky

Tomáš Bujna Google+ Zpět do kategorie Řízení lidských zdrojů

20.04.2015 0 komentářů

Pri tom, čo robím sa často dostávam do situácií, v ktorých by som mal viesť ľudí. Väčšinou si vtedy pripomeniem jednu zručnosť, ktorú sa už dlho snažím pestovať. Je ňou kladenie otvorených otázok. Poďme sa na ne dnes pozrieť a začneme výletom mimo práce.

Seriál nejen pro manažer/ky - ONLINE a ZDARMA!

PROČ BYSTE MĚLI SERIÁLU VĚNOVAT ČAS?

  • Během několika dnů se vám otevře nový pohled na vedení týmů a firem.
  • Nečeká vás žádné akademické teoretizování. Ukážeme vám, jak rozpoznat manažerské problémy a jak postupovat při jejich zvládání.
  • Pochopíte, proč se některé potíže stále opakují a jak tomu předcházet.
  • Uvědomíte si, že zásadní rozdíl mezi skutečným úspěchem firmy a jejím pouhým přežíváním nejčastěji tkví jinde než v geniálních nápadech jednotlivce.
  • Přečtete si reálné příběhy podnikatelů a majitelů firem.
  • Díky novým poznatkům můžete zvednout hlavu z každodenní operativy, získáte nadhled pro přemýšlení o dalším rozvoji firmy a prostoru pro rodinu a koníčky.

>> PŘIHLASTE SE ZDE <<

Môj prednedávnom dvojročný syn nám začína dávať otázky. Na tom nie je asi nič zvláštneho. Zvláštne je, ako ťažko sa mi na ne odpovedá. Idú totiž na dreň a nútia ma premýšľať nad vecami, ktoré mi doteraz pripadali samozrejmé. „Tatinko, kde je svet?", opýtal sa a trpezlivo dlho čakal na odpoveď. Ani neviem, čo som nakoniec odpovedal, ale uvedomil som si, že dobre položená otázka ma dokáže zastaviť, zamyslieť sa nad zmyslom a vidieť veci v širších súvislostiach.

Na rozdiel od otázok „skúmavých". Tie spoznám hneď ako ich vyslovím. Vyznačujú sa totiž tým, že v hlave mi už znie mnou sformulovaná odpoveď, či názor. Minule som sa takto spýtal študentov otázku, ktorej odpoveď predsa „prirodzene" vyplývala z prebiehajúcej debaty, a ja som chcel, aby na to isté prišli sami. „Čo teda nikdy nesmie manažér stratiť?". Odpoveď s brnenským prízvukom prišla takmer okamžite: „Nojbuk".

Alebo iný druh otázok, s ktorým sa aj u seba často stretávam. Niekedy im hovorím „oznamovacie" otázky. Ide vlastne o oznamovacie vety, na ktorých koniec niekto hrubým násilím zapichne otáznik. Tiež sa dajú spoznať veľmi ľahko. Dá sa na ne okamžite odpovedať: „Azijó." alebo „Aziné."

Kladení otázek

Obidva prípady sú príkladom uzavretých otázok. Sú vlastne len o čosi lepším variantom vysvetľovania. To je najpoužívanejší spôsob ovplyvňovania ľudí. A zároveň najmenej účinný.
Nadšenie, zápal a vervu pustiť sa do niečoho nového od nich nečakajte.

Naopak, jedna dobre položená otvorená otázka v správnej chvíli dokáže ľudí zastaviť, nechať popremýšľať o zmysle ich konania a v jeho nájdení nájsť novú motiváciu pre to, čo robia. Teda aspoň na mňa to tak platí. A cítim sa vtedy dobre vedený.

Viac o tom, ako sa dá rozvíjať zručnosť dávania otvorených otázok si môžete prečítať tu:
Michael J. Marquardt: Leading with Questions
Michael J. Marquardt: Action Learning
Mike Pedler: Action Learning for Managers


Články weblogu na podobná témata:

 

Workshop: Agilní firma, aneb snazší cesta....

Svět se strašně rychle a hlavně nepředvídatelně mění. Včerejší jistoty v průběhu noci dávno roztály a ráno se vynořují nové příležitosti i hrozby. Přijďte 24. června 2020 od 9h na WORKSHOP do hotelu Modrá Růže na Praze 1 (metro Můstek) a připravte firmu i sebe na zvraty v chaotickém prostředí. Firmy v něm potřebují...zde

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email

V souladu se zákonem o některých službách informační společnosti č. 480/2004 Sb. souhlasím s využitím mého výše uvedeného elektronického kontaktu (e-mail) TC Business School, k zasílání obchodních sdělení a informací souvisejících se studiem, programy a jinými poskytovanými službami a to i v případě, že se nestanu studentem, nebo i po ukončení studia. Souhlas s využitím mého elektronického kontaktu (e-mail) uděluji ode dne potvrzení tohoto prohlášení až do jeho odvolání. Více na stránce ZOOU.