Význam důvěry

Jiří Kotrba Zpět do kategorie Management obecně

15.01.2014 0 komentářů

O tom, jaký obrovský význam má důvěra např. pro ekonomiku, lze snést nesčetně důkazů. Zde je jeden a my všichni inženýři a zejména odrůda inženýrů v managementu bychom měli hezky rychle zpozornět a začít myslet jinak, pokud jsme tak dosud nečinili.

Online kurz pro podnikatele a majitele firem

Během šesti dnů poodhalíte, jak restrukturalizovat firmu, nastartovat její růst a získat více času pro strategické plánování i osobní život.

Prozkoumejte s námi 6 ukázkových témat MBA studia.

>> PŘIHLASTE SE DO KURZU ZDARMA <<

 „Předpokládám, že myslíte zřídka. Je jen málo lidí, kteří myslí třikrát nebo čtyřikrát do roka. Já jsem se stal slavným tím, že myslím jedenkrát nebo dvakrát týdně.“ G.B.Shaw

Krize 30. let se ve Spojených státech projevovala i tak, že banky nedisponovaly potřebou likviditou a bankrotovaly jedna po druhé.  Dne  4. března 1933 v den inaugurace nového prezidenta Franklina D.Roosevelta byly vyhlášeny bankovní prázdniny. Od té doby nefungovala v celých Spojených státech jediná banka.  Lidé, zvyklí na to, že banky tvoří základní pilíř amerického svobodného ekonomického systému, se obávali o jeho konec, o konec demokracie, o lidská práva a očekávali demonstrace, revoluci a někteří očekávali nástup diktatury. 

Vláda oznámila, že prověří schopnosti bank a umožní fungování jen těm nejlepším a nejzdravějším. Kontroloři vstoupili do bank a již 12. března 1933 prezident oznámil, že v určitých vybraných bankách lze od druhého dne vybrat peníze či dokonce hotovost vložit. To znělo v té době jako špatný vtip. „Je bezpečnější mít peníze v bance, než doma pod matrací“, prohlásil prezident Roosevelt. Lidé nevěřili bankéřům, ale prezidentovi ano. A co se nestalo. Druhý den stál před bankami dav lidí, kteří peníze nechtěli vybrat, ale vložit! To byl bod obratu bankovní krize.

„Zdravotními prohlídkami“ prošla polovina z 20 tisíc bank. Tisíc jich bylo uzavřeno navždy a u dalších byli ustaveni dohližitelé, kteří je měli přivést do dobré kondice. 
Opravdu si myslíte, že kontroloři zkontrolovali všechny banky? Mezi bankami, které prošly, byla i banka, která na tom byla tak špatně, že ji opustilo její vedení. Administrativní chybou byla také otevřena, a v novém prostředí obnovené důvěry bez potíží přežila. Po letech se ukázalo, že samozřejmě nebylo v možnostech státu ověřit v takové krátké době tak velké množství bank. Vždyť nebyla stanovena ani měřítka, co je a co není zdravá banka!

Dnešní situace v Česku i západní Evropě nahrává tomu, že se mnoho věcí svádí na krizi. A myslíte si, že krize již skončila? Jak chceme pokračovat dál?  Nejsme to přece jen my, kdo je svým dílem chování také odpovědní za krizi? A co to je vlastně ta naše krize? To jsou titulky novinových článků.

 Osobně se domnívám, že jde především o krizi důvěry. „Nevěřím nikomu, ničemu a někdy ani sám sobě“. Už jste se s tím rčením setkali?  Tak toto asi nebude úplně správný přístup.  Jako manažeři jsme odpovědní za své firmy vlastníkům i zaměstnancům. A také společnosti. Co nám brání, mimo nás samotných, vytvářet ve svém nejbližším okolí ostrůvky důvěry?

Můžeme každý z nás denně zvětšovat svůj okruh vlivu ve prospěch vytváření důvěry. Důvěry v hodnoty, kterých si ceníme a které chceme uchovat.  Pro zvídavé čtenáře lze doporučit knihu S. R. Covey, „Důvěra: jediná věc, která dokáže změnit vše“. Ale pro radu či ponaučení nemusíme chodit až tak daleko.  Tomáš Baťa, pro změnu v letech dvacátých, minulého století, sděloval všem svým zaměstnancům: „Mysli globálně, jednej lokálně“.  A také dost publikoval. Viz např. www.zlin.estranky.cz

Otočení kormidla nezajistí jedna veliká síla, ale jen miliony drobných a mnohdy nepatrných činů a událostí, které za nás nikdo jiný neudělá. Právě tady a teď. A že důvěra je jedním ze základních kamenů úspěšné firmy netřeba pochybovat. 

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email