„Zlepšíme komunikaci“ – prázdná slova v managementu

Michal Henych Zpět do kategorie Řízení informací

30.10.2010 0 komentářů

Kolikrát jste to už slyšeli: „nefunguje nám komunikace, musíme ji zlepšit.“ Jenže jak jednoduše konstatování vypadá, tak o to obtížněji se uvádí v praxi. Nefungující komunikace totiž většinou nemá jednu jedinou příčinu. Možných příčin jsou navíc desítky.

Management bez výměny informací mezi lidmi v organizaci naprosto postrádá smysl. Jak byste chtěli vést lidi, aniž byste si s nimi vyměňovali informace? Proto je zadrhávání toků informací v organizaci celkem velký problém. Jenže hodně návrhů na zlepšení fungování organizací končí „prázdným" konstatováním „zlepšíme komunikaci".

Hmm...tak jo, tak tedy natáhneme lepší dráty a vyčistíme telefonní sluchátka. Nefunguje to? To je divné... :). Problém je v tom, že už méně často se pátrá po skutečných příčinách. Ty mohou být „tvrdé", jako:

  • Příliš mnoho e-mailů. Lidé je pak nestíhají ani třídit podle priorit, natož číst
  • Málo fór na výměnu informací mezi lidmi (porad, setkání, ...)
  • Přílišné spoléhání na elektronickou komunikaci, místo osobní, či alespoň telefonické
  • Nedostatečné znalosti cizího jazyka
  • ...

Ale také „měkké", jako:

  • Lidé nepředávají informace schválně, protože jim to přináší výhody (postavení; odměna; pocit nepostradatelnosti; ...)
  • Lidé se bojí předávat informace (tresty za chyby; nevědí, zda informace nejsou „tajné"; ...)
  • Předávají se pouze data - maily, reporty, sms, ale jejich význam, tedy skutečné informace, nelze elektronicky přenést.Lidé se neradi scházejí.
  • Lidé s někým jiným neradi spolupracují (je jím nesympatický, neumí to - dostávají se do konfliktů, ...)
  • Nebo vůbec nevědí, že informace, které mají, by mohly být po někoho jiného extrémně důležité
  • Někdy mít informace znamená patřit do skupiny „těch co vědí" a do této skupiny nechtějí nikoho dalšího (opět pocit moci, nepostradatelnosti)
  • Lidé si nerozumí, i když oba mluví česky (technik mluví „marťanštinou" a obchodník „kecá")
  • Nedůvěra - jak mám věřit informacím, od někoho, s kým mám špatné zkušenosti z minula?
  • ...

Špatná komunikace

V obou seznamech by se dalo pokračovat ještě dlouho a dlouho. Zkušenosti jsou takové, že obzvlášť měkké příčiny mají manažeři tendenci zanedbávat. A pak místo pátrání po příčinách „nefungující komunikace" se zavádějí další a další portály na intranetech, vydávají další směrnice...a ke zlepšení komunikace to hodně často nevede. Lidé totiž často příčiny neumí popsat, dokonce si je mnohdy neuvědomují. Nebo naopak je znají velmi dobře, ale nechtějí je říci.


Články weblogu ze seriálu "prázdná slova":

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email