Studenti MBA programů jsou zpravidla pracující lidé. Kurzy se proto ve většině případů uskutečňují mimo běžnou pracovní dobu. Existují však i programy takzvaně full-time nebo accelerated. V České republice se častěji organizují kurzy part-time nebo distance learning.
Základní typy studijních programů
Délka studia | Počet reálných hodin s lektorem | Specifika | |
---|---|---|---|
Full-time | 2 roky | min. 500, obvykle kolem 800 | V ČR výjimečně - typicky se tímto způsobem vyučuje v USA, kapacitně nelze zkombinovat s plným pracovním úvazkem. |
Accelerated | 1 rok | min. 500, obvykle kolem 900 | Nutná intenzivní příprava a fyzická účast, kapacitně nelze zkombinovat téměř s žádným pracovním úvazkem - v ČR se tímto způsobem nevyučuje. |
Part-time | Více než 2 roky | min. 500 | Kurzy mimo obvyklý pracovní čas, případně ve vícedenních blocích. Vhodné pro pracující manažery. |
Distance learning | Více než 2 roky | min. 100, často jenom přes Skype nebo jiné elektronické kanály | Dostupné kdykoli elektronickou formou, ale bez přímé interakce s lektorem. |
Specializované studijní programy
Některé subjekty v České republice nabízejí velice úzce zaměřené programy – například finanční MBA, MBA řízení lidských zdrojů, MBA Public Relations a komunikace.
Nelze jednoznačně říct, zda takto jednostranně postavené kurzy naplňují potřebu studentů pochopit širší souvislosti, které v managementu fungují.
Možnosti a metody výuky
Trendy ve výuce se mění. Lekce studia MBA čím dál častěji upouštějí od klasických přednášek, pasivního čtení a opakování textu. K rozvoji klíčových kompetencí se začínají používat reálné situace ze životů firem a studentů.
Běžně i méně často používané metody výuky:
- Frontální výuka – transfer vědomostí z hlavy učitele do hlavy žáka; klasické přednášky jednoho vyučujícího; aplikace v praxi je přítomna jen okrajově a v teoretické rovině; běžně používaná metoda
- Webinář – on-line způsob přenosu informací pomocí videa; výhodou je možnost věnovat se studiu nezávisle na ostatních studentech nebo přednášejícím, nevýhodou ztráta kontaktu se skupinou i lektorem; méně často používaná metoda
- Teoretická esej – samostudium; analýza pramenné literatury nebo jiných zdrojů studentem; běžně používaná metoda
- Řešení modelových situací – vypracování řešení na základě zadání problému lektorem; často používaná metoda
- Case studies – analýza případu reálné firmy; zadání připravuje lektor; studenti zkoumají učebnicové problémy a navrhují možná řešení; méně často používaná metoda
- Action Learning – samostatné řešení problémů vlastní organizace učením se z vlastních chyb i úspěchů skupiny nebo jednotlivých členů kurzu; protiklad akademického typu vzdělávání; soustředění na realizaci projektů a zkoumání jejich výsledků i možností zlepšení; práci se skupinou lektorují 2 aktivní manažeři; méně často používaná metoda
Vaší pozornosti doporučujeme také výčet nejobvyklejších předmětů MBA kurzů. Najdete ho v následující kapitole.