Aby nám ze stresu nevypadaly vlasy

Karolina Čiklová

Máte problémy s vlasy? Možná je to stresem, možná věkem, ale možná se s tím dá něco dělat? Rádi vás seznámíme s naší studentkou, která své podnikání zaměřila právě na problematiku vlasů.

Lenka Kašpaříková je majitelkou společnosti Clinical s.r.o., která sídlí v Praze. Vydali jsme se za ní na návštěvu, protože nás velmi zaujal její podnikatelský příběh a nasazení, s nímž se vrhla do samostatného podnikání a také nadšení, se kterým začala studovat MBA.

Vždycky tě lákaly vlasy a péče o ně?

Ano, vlastně se to tak dá říci. Právě proto jsem se někdy v roce 2006 začala s kamarádkou věnovat prodlužování vlasů. Ale postupně jsem si uvědomila, že k nám chodí ženy, které mají problém. Viděla jsem, že to není jen estetický problém, ale že za ním stojí zdravotní příčina. Napadlo mne, že mnohem efektivnější a pro klienty přínosnější, než řešit jen následky problémů, by bylo věnovat se rovnou komplexněji příčinám, které k nim vedou.

A tak jsi objevila trichologii?

Pátrala jsem po možnostech řešení a zjistila, že existuje trichologie. Hned mne to oslovilo a začala jsem se o lékařský obor, který se zabývá studiem vlasů a vlasové pokožky zajímat podrobněji. V roce 2011 jsem se seznámila s paní, která dovážela speciální vlasovou kosmetiku a měla tým vyškolených pracovníků – trichologů. Vzhledem k tomu, že byla již v důchodovém věku a myslela na odpočinek, koupila jsem od ní firmu, která má výhradní zastoupení trichologických řad od Vivipharma pro ČR a SROV. Následně jsme vybudovali od základu Trichologické poradny.

Jak snadné je začít podnikat v takovém oboru?

Snadné to vůbec není. Trvá minimálně rok, než se člověk zaučí, projde kurzy. Trichologické vyšetření je velmi náročná metoda, díky které zjistíme pravou příčinu problémů s vlasy a vlasovou pokožkou pomocí mikroskopické trichokamery. 
Věnovala ses tedy prodlužování vlasů, kadeřnictví a barvení vlasů a k tomu přidala trichologickou poradnu?
Přesně tak. Dařilo se nám, rozrůstali jsme se, nabírali další zaměstnance, museli jsme proto uvažovat o vlastních prostorách. Čtyři roky sídlíme na této adrese. Byl to původně domek po mé babičce, který jsme kompletně zrekonstruovali a upravili pro potřeby firmy. A vidíš, už se sem zase nevejdeme. A tak máme firmu ještě na dvou dalších místech.

Co všechno ještě Clinical klientům nabízí?

S problematikou vlasů samozřejmě souvisí i výživa, snažíme se proto radit klientům ohledně životního stylu. Máme výživové poradenství – včetně Komplexního programu úpravy metabolismu, děláme specializované vyšetření z kapky krve – Darkfield diagnostiku. Prodáváme speciální prověřenou kosmetiku na vlasy.

Ale to stále ještě není všechno. Podnikatelsky ses odvážila dál a znovu do firmy investovala?

Víš, toužila jsem po robotické transplantaci vlasů. Transplantace vlasů totiž lidem pomůže navrátit vlasy do oblastí, kde již nerostou. Roboticky asistovaná transplantace je nejmodernější způsob transplantace na světovém trhu. 

A tak sis pořídila vlastního robota?

Robota máme přibližně 2,5 roku. Dokážeme nabídnout nejmodernější a v České republice jedinečnou robotickou transplantaci vlasů. Je to spolehlivé řešení, jak se vypořádat s plešatěním a získat zpět husté vlasy i sebevědomí. 
Robotická transplantace je moderní metodika, která postupně díky přesnosti a perfektnímu výsledku získává stále větší množství příznivců. Jsou muži, kteří velmi trpí a jsou nešťastní, že nemají vlasy. Pro ně je operace řešením nejen estetickým, ale především jim zvedne sebevědomí a zlepší psychiku.
Samozřejmě operace není vhodná pro každého a je potřeba mnoha předoperačních vyšetření a konzultací. Jsou i klienti, kterým operaci rozmluvíme.
Konkurenci zatím v ČR nemáme, ale v okolních státech například v Německu, Polsku, Rakousku podobné roboty mají. Řada lidí je navíc ochotná vycestovat i do Turecka, kde jsou ceny výrazně nižší. Samozřejmě i kvalita tomu odpovídá, ale přesto lidé toto riskují.

Jak často robota využíváte?

Operací na robotovi provádíme v současné době 6 až 8 do měsíce. Je to nesmírně náročné na čas, operace trvá třeba 12 hodin. Operatér se musí soustředit, i přes speciální lupy je to velmi namáhavé na oči. Obsluha robota není snadná, je potřeba kvalifikovaný zdravotnický personál.

Kolik lidí zaměstnáváte?

V současné době máme tým 23 lidí – kadeřnice, zdravotní sestry, lékařky dermatoložky, recepční, manažerku studia. A navíc s námi externě spolupracuje dalších 11 lidí. Když jsem to takhle napočítala, docela mne to překvapilo (smích)
Máme pobočku v Praze, v Brně a letos budeme otevírat další v Plzni. Já se snažím vést firmu a věnovat se robotovi a na ostatní pozice zaskakovat jen zcela výjimečně, cítím, že jak se firma rozrůstá, moje role je stále více v manažerské práci, v práci s lidmi.

A jaké další výzvy před tebou teď stojí?

Nikdy jsem nestudovala řízení podniku, vedení lidí. Vše jsem dělala trochu metodou pokus-omyl. A tenhle způsob "samostudia“ mě stál hodně peněz. Dostala jsem se do situace, kdy jsem si uvědomila, že nedělám vše dobře a bezchybně.
Ráda bych firmu stabilizovala, řídila ji co nejlépe a nejefektivněji. Začala jsem proto studovat management u TCBS. Je skvělé mít možnost znát názor ostatních studentů, vidět jejich reakce a společnými silami se učit.
Na základě již získaných zkušeností připravuji nastavení změn ve firmě, které mi umožní více se do řídícího procesu zapojovat a začít praktikovat vše užitečné, co jsem získala během studia.
Nikdy jsem si nemyslela, že budu chodit do školy ráda a budu se tam těšit.