K čemu jsou business konzultanti?

Tomáš Bujna

➡️Odpověď by přeci měla být jednoduchá – vnesou do firmy neotřelý vnější pohled a přispěchají s novým řešením problémů, se kterými se manažeři boří a chybí jim znalosti, čas, odvaha… se jim postavit.

😯Realita však bývá významně odlišná. Možná si pro ilustraci najděte na Youtube nebo na HBO Max poslední epizodu Last Week Tonight, kde John Oliver vysloveně ztrhal praktiky firmy McKinsey - asi nejznámější z „velké trojky“ business konzultantů. A má vlastní zkušenost na straně klienta (3x McKinsey, 1x BCG) této kritice většinově odpovídá („krvavé historky“ poskytnu na vyžádání).

🛟Problémem business poradenství typu McKinsey nejsou jenom zjevně neetické praktiky, které popisuje John Oliver. Hlavní vadou je totiž základní premisa takového poradenství – konzultanti přichází „zachránit“ manažery a mizí, když firma s jejich pomocí (a spíše pod jejich tlakem) „implementovala“ jejich řešení. Tady se objevují zásadní pochybnosti o smyslu a cílech business poradenství.

🚶‍♂️Kroky, které konzultanti navrhnou, můžou být v aktuální situaci platnými, pochopí je však dostatečné množství manažerů a jiných lidí ve firmě? Naučili se sami poznat symptomy problémů, analyzovat je a následně upravovat firemní systémy tak, aby mohli toto řešení v budoucnu opravit nebo upravit? Ta chvíle totiž zákonitě nastane - svět nestojí a nastavení, jež se hodí dnes, za jeden, dva, pět let patrně bude zbytečné ne-li kontraproduktivní.

📦Pokud se manažeři a ostatní lidé ve firmě neučí a nehledají příležitosti sami získat pohled zvnějšku, obvykle se pod tíhou každodenní operativy uzavírají do vlastní mentální krabičky, ze které jako nápady vytahují jenom to, co už někdy předtím dělali. Úspěch se nedostavuje, manažeři dostanou nápad pozvat do firmy konzultanty… a pak se na nich stanou závislí. Konzultanti je učit nebudou, vypustili by si vlastní rybník.

My v TC Business School taky někdy „vlezeme“ do firmy, když nás o to požádá někdo z našich studentů a studentek. Cílem takové intervence ve stylu Action Learning je však vždy, aby znalost zůstala u klienta. Neprosazujeme naše „geniální“ nápady, ale děláme všechno proto, aby se manažeři učili - získali kompetence, které jim samým umožní identifikovat problémy a vymyslet vlastní kroky, kterými situaci zlepší.