Případ 2: Chybí vám ve firmě lidé?
Nebo lépe – chybí vám správní lidé? Protože to, co slýcháme od majitelů firem, manažerů a třeba i projekťáků není, že potřebují jakékoli lidi. Potřebují lidi kompetentní, lidi s chutí podnikat změny, lidi spolehlivé, připravené spolupracovat a ochotné převzít zodpovědnost za výsledek. A takových, řekněme si upřímně, je na trhu pracovních sil jako šafránu.
Sami ale víte, že jen s nimi můžete firmu posouvat dopředu. Tak, abyste dokázali reagovat na změny a rozvíjet své plány. Stejně jako třeba Přemysl Špalek z Cestovní kanceláře Alpina, ve které řešili podobný problém.
absolvent MBA,
spolumajitel CK Alpina
20 kmenových a 370 externích zaměstnanců
"Když jsme vstupovali na trh, byli jsme tři - dělali úplně všechno, a jak poptávka po zájezdech rostla, potřebovali získat nové průvodce i spolupracovníky. Každoročně jsme nabírali desítky lidí, aby nahradili ty, co odcházeli. Dělali jsme teambuildingy, školili. Byla to nekonečná práce, počáteční nadšení se vytrácelo, řítili jsme se jako neřízená střela kdovíkam. Klienti byli náročnější, náš amatérismus se jim přestával líbit. Přišla stagnace a krize. Tehdy mi došlo, že rozšiřování firmy vyvolává nutnost ji řídit. A že vlastně nevím, jak se to dělá. Začal jsem se zajímat, kde bych se něco dozvěděl. Už nevím, jak k tomu došlo, ale dostal jsem pozvánku na praktickou prezentaci TCčka. Tam jsem zjistil, že stejný problém má téměř každá rozvíjející se firma. A ani mě nepřekvapilo, že chyba není v těch lidech, ale ve vedení firmy.
Když jsem nastartoval první změny ve vedení a řízení, bylo to o něčem úplně jiném. Je fakt, že někdo raději odešel, ale celkově jsem vnímal znatelné zlepšení ve všech směrech. Brzy jsem si uvědomil, že na řízení firmy nebudu sám stačit a že proces vzdělávání nových manažerů nikdy nekončí. Dnes studiem u TC Business School prochází pět kolegů, další je na cestě a stoprocentně vím, že nebude poslední.
Největší překvapení? Že s růstem firmy se může zlepšovat atmosféra a komunikace. Zaměstnanci i stovky externistů se zajímají o budoucnost firmy, cítím velkou loajalitu a odpovědnost za výsledek. Pro nábor nepotřebujeme personální agenturu. Lidé se u nás nezajímají tolik o pracovní pozici, jako o pracovní prostředí."
Stáhněte si kapitolu Kultura je prostředím pro realizaci strategie
Atmosféra a komunikace jsou důležitými znaky firemní kultury. Přemek Špalek již mnoho let vede lidí, společně se svým týmem manažerů ladí systémy řízení lidských zdrojů a zejména důrazne prosazuje osobní rozvoj manažerů ve své firmě . Úspěšně tak spolupracují na postupné změně kultury firmy Alpina a nese jim to strategicky cenné výsledky - není náhodou, že Alpina je největší outdoorovou cestovkou v ČR. Přečtěte si kapitolu o vztahu kultury organizace, vedení lidí, strategie a jejich přispění k výsledkům firmy v knížce napsané týmem autorů TC Business School.
Vyplňte formulář a my vám kapitolu z knížky Kultura organizace je cestou ke strategii obratem zašleme.