Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Naučení z DBA, Holandsko

Když nás v říjnu loňského roku přizval náš holandský partner k účasti na doktorském studiu International DBA, viděli jsme v tom kus důvěry v naši spolehlivost v kvalitě a v naše odborné schopnosti především v kulturách a v Action Learning, a tak jsme výzvu přijali. Stala jsem se tak manažerkou programu netušíce, že o programu samotném je komukoli poměrně málo známo. Výzva byla větší, než jsem čekala.


BSN (Business School Nederland) má nějakou zkušenost s doktorským studiem (cca 3 malé skupiny), program však nelze v Nizozemsku akreditovat, a tak se BSN vydala do Britanie hledat partnera, pod jehož akreditací by bylo možné program realizovat. Partnerem se stala Sheffield University - Business School, která stejně jako BSN a TCBS deklaruje použití Action Learning jako základní model studia. Co nás možná překvapilo na tomto partnerství je to, že oba subjekty vstupují do společné akce s naprosto oddělenými představami, plány a činnostmi a jejich snaha o integraci je téměř nulová. Že by i tady byl problém se spoluprací? Nebo je v tom záměr, který dosud nechápu?

Nicméně první blok čtyřletého studia se podařilo sestavit i realizovat na BSN v Buren v Nizozemsku od 31.1 do 3.2. - a podle zpětných vazeb účastníků byl velmi úspěšný. Pracovali jsme s.absolventy MBA z různých více či méně prestižních evropských i neevropských universit (3 z Nigérie, 2 z Jižní Afriky, 1 Pakistánec z Londýna, 1 Číňan z Hongkongu, 1 Ital z Holandska) - tedy se skutečně kulturně různorodou skupinou. Cílem prvního bloku studia bylo převést studenty z postoje managerů - řešitelů do postoje budoucích výzkumníků a vědců a současně je seznámit s metodou Action Learning (AL). Díky intuici, zkušenostem a neobyčejným syntetickým schopnostem naší dlouholeté kolegyně Hanny Bakker se podařilo obsahově naplnit program velmi inspirativními teoretickými modely v podání stejně inspirativních holandských, a českých kolegů. AL se měl stát základním koncepčním přístupem pro celé studium.

AL se obecně těžko slovy vysvětluje. Zkusili jsme popis typu: nepůjdeme od chytrého lektora ke studentovi a jeho vědomostem, ale od problému studenta s pomocí lektora k chytrému řešení. Ujalo se víc, než jsme čekali - přestože až na jednu výjimku nikdo zkušenost s AL neměl. A když jsme studenty zapojili do komunikačních kroužků AL a začali zkoušet otázkový postup hledání řešení, přijetí bylo opět nadšené. AL tvořil rámec celého programu, takže se kroužky objevily po každém obsahově významném bloku. Pochopitelně studenti postupně procházeli všemi úskalími, které začátečníci v AL musí přetrpět, aby se naučili. Přišly momenty nepochopení, zmatku, frustrace (já snad z toho tu otázku neudělám!).... Ale skupina vždy reflektovala, že se učí a projevovala neúnavnou vůli se nějak s problémy vyrovnat.

Závěrečné zpětné vazby ukázaly, že AL studenti jednoznačně vnímali jako největší příspěvek k jejich učení. Stejně objevným se stalo téma národních kultur a jejich vlivu na výzkum, který studenti budou provádět. Ostatní obsahové modely vesměs zaměřené na hlubší pochopení organizací, v nichž studenti pracují, byly rovněž hodnoceny jako velmi užitečné.

Má vlastní naučení? Nerada se chlubím - ale při možnosti srovnání s kolegy z NL a GB a s výsledky MBA z různých částí světa musím uzavřít, že TCBS dokázala vytvořit velmi solidní know-how jak po stránce obsahu - zejména v oblasti AL - tak po stránce postupů práce se studenty. Teoretické modely, které používáme jsou stejně hodnotné, jako ty, s nimiž pracují kolegové v NL, ve srovnání s britskou účastí jsme patrně schopni presentovat know-how, které mnohem lépe slouží v práci managerů v současném světě. Rovněž naše pojetí kvality ve smyslu „Nikdy neopouštěj studenta a jeho potřeby" nám zaručuje, že na takovýchto mezinárodních fórech budeme úspěšní.

Má nejosobnější naučení? Měla jsem pocit, že my Evropané jsme nějak pohodlní, líní nebo příliš sebejistí svými zaručenými (minulými?) úspěchy. Převážně africká skupina vzdělaných a odhodlaných lidí průběžně ukazovala nezlomnou vůli se učit, překonávat překážky a možná hlavně - spolupracovat a vzájemně se podporovat. V tom studenti získali můj obdiv. A také bylo krásné pozorovat, když úplně černí lidé najednou (někteří poprvé) vidí sníh......Jen mi jich bylo líto, jak jim pořád byla strašná zima. Děkuji, International DBA Cohort 1.

Sláva Kubátová


Pokud by vás studium DBA zajímalo, zavolejte nám. Dalšího kurzu se můžete zúčastnit i vy.

Business School Nederland

Zpět na výpis aktualit


Kontaktní formulář

Máte zájem o studium, nebo se jen potřebujete na něco zeptat? Vyplňte formulář níže a my se vám rádi ozveme.

Položky označené hvězdičkou * jsou povinné.

MENU
int(12)