B2B marketing - Na co se zaměřit, když je vaším zákazníkem firma

Honza Bloudek Google+ Zpět do kategorie Marketing

19.06.2011 0 komentářů

Pokud mezi vaše důležité zákazníky patří firmy, vyplatí se používat pro ně v marketingu jiné postupy, než se používají pro marketing zaměřený na spotřebitele. Přestože velká část firem, které působí na trhu, pracuje především pro další firmy, marketingové postupy jsou v této oblasti mnohem méně známé a propracované.

Online kurz pro podnikatele a majitele firem

Během šesti dnů poodhalíte, jak restrukturalizovat firmu, nastartovat její růst a získat více času pro strategické plánování i osobní život.

Prozkoumejte s námi 6 ukázkových témat MBA studia.

>> PŘIHLASTE SE DO KURZU ZDARMA <<

Často se setkávám s tím, že firmy uvažují o svém marketingu podle všeobecných pouček, které platí pro běžné spotřebitele a nepracují příliš s rozdíly mezi chováním firem a jednotlivců. Pro marketingové úvahy je užitečné rozdělit si zákazníky do dvou skupin - na jednotlivé spotřebitele (neboli B2C - zkratka Business to Consumer) a firemní zákazníky (B2B - Business to Business).

V čem jsou hlavní odlišnosti firemních - B2B zákazníků?

  • Zákazníci B2B nakupují proto, aby mohli sami něco nabízet a prodávat se ziskem. Rozhodují se tak, aby vydělali. Zákazníci B2C nakupují pro svoji osobní potřebu, zisk pro ně není hlavním motivem.
  • Poptávku v B2B nelze příliš ovlivnit marketingovými akcemi nebo slevami. Poptávka závisí na tom, kolik má B2B zákazník svých zakázek - podle nich se rozhoduje, kolik materiálu nebo služeb potřebuje.
  • Zákazníci B2B se rozhodují více racionálně, strukturovaně a hlavně - rozhodování se účastní více lidí.

B2B a B2C

U B2B zákazníků je nejdůležitější poznat jejich rozhodovací proces - kdo všechno ho ovlivňuje a co je pro jednotlivé rozhodovatele důležité. Nejúčinnějším marketingovým nástrojem je zde navázání dlouhodobých osobních vztahů.


Články weblogu na podobná témata:

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MBA NANEČISTO

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email