Cíle mají být chytré (SMART) - A

Michal Henych Zpět do kategorie Procesy a organizační struktura

05.03.2012 0 komentářů

Stanovit správně cíl není tak úplně jednoduché, jak by to na první pohled vypadalo. I proto se tomuto tématu věnujeme v dalším díle seriálu. Rozebíráme tzv. chytré cíle. Třetím písmenem ve zkratce SMART je A a právě na možné významy tohoto písmene se detailněji podíváme dnes.

Není-li cíl dosažitelný (Achievable, Attainable), rozhodně se pracovník nepřetrhne v jeho splnění. Důležité ale je, že on musí věřit v jeho dosažitelnost. Jenže víra vaše (nadřízeného) vám moc nepomůže - rozhoduje totiž jeho přesvědčení. Průzkumy ukazují, že optimální jsou cíle ne příliš lehce dosažitelné, ale ani příliš ambiciózní (Ambitious).

Západoevropská literatura většinou říká, že ideální je cíl tak 50/50 ... tedy že pracovník zhruba z poloviny věří v jeho dosažitelnost. Naše zkušenosti z ČR spíše ukazují, že v našich podmínkách ta míra jistoty v dosažení cíle musí být větší - cca 60-70%.

Cíle SMART
S vírou v dosažitelnost může pomoci to, že cíl budete mít vzájemně odsouhlasený (Agreed), ne že ho určí jeden člověk - nadřízený. Tímto probráním s člověkem, kterého se cíl přímo týká, mimo jiné zajistíte další vlastnost - tedy zadatelnost (Assinable). Cíl by také měl odpovídat schopnostem pracovníka (Appropriete), samozřejmě by měl být uskutečnitelný (Actionable).

Je také dobré, když je cíl v souladu s cílem vyššího celku - oddělení, popř. celé organizace, neboli když je sladěný (Aligned). A posledním významem A (pokud dobře počítám, tak devátým) by mohlo být to, co se objevilo již v článku Stanovování cílů - tedy že cíl by měl být výsledek, orientovaný na konkrétní akce, ne jen na „nesmyslné" činnosti (Action oriented).


Články weblogu ze seriálu Stanovování cílů:

 

Proč má smysl studovat MBA?

Studium na TC Business School mi zásadně změnilo pohled na řízení firmy a na způsob, jak dosáhnout trvalého růstu. Za zmínku stojí, že prakticky tři roky za sebou, dosahujeme navýšení výkonu firmy o 40 %.

Lubomír Dvořák, DVOŘÁK – svahové sekačky s.r.o., Česká hlava 

A co přinese MBA studium Vám?

kontaktujte nás

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email

V souladu se zákonem o některých službách informační společnosti č. 480/2004 Sb. souhlasím s využitím mého výše uvedeného elektronického kontaktu (e-mail) TC Business School, k zasílání obchodních sdělení a informací souvisejících se studiem, programy a jinými poskytovanými službami a to i v případě, že se nestanu studentem, nebo i po ukončení studia. Souhlas s využitím mého elektronického kontaktu (e-mail) uděluji ode dne potvrzení tohoto prohlášení až do jeho odvolání. Více na stránce ZOOU.