Cíle mají být chytré (SMART) - A
05.03.2012 0 komentářů
Stanovit správně cíl není tak úplně jednoduché, jak by to na první pohled vypadalo. I proto se tomuto tématu věnujeme v dalším díle seriálu. Rozebíráme tzv. chytré cíle. Třetím písmenem ve zkratce SMART je A a právě na možné významy tohoto písmene se detailněji podíváme dnes.
Není-li cíl dosažitelný (Achievable, Attainable), rozhodně se pracovník nepřetrhne v jeho splnění. Důležité ale je, že on musí věřit v jeho dosažitelnost. Jenže víra vaše (nadřízeného) vám moc nepomůže - rozhoduje totiž jeho přesvědčení. Průzkumy ukazují, že optimální jsou cíle ne příliš lehce dosažitelné, ale ani příliš ambiciózní (Ambitious).
Západoevropská literatura většinou říká, že ideální je cíl tak 50/50 ... tedy že pracovník zhruba z poloviny věří v jeho dosažitelnost. Naše zkušenosti z ČR spíše ukazují, že v našich podmínkách ta míra jistoty v dosažení cíle musí být větší - cca 60-70%.
S vírou v dosažitelnost může pomoci to, že cíl budete mít vzájemně odsouhlasený (Agreed), ne že ho určí jeden člověk - nadřízený. Tímto probráním s člověkem, kterého se cíl přímo týká, mimo jiné zajistíte další vlastnost - tedy zadatelnost (Assinable). Cíl by také měl odpovídat schopnostem pracovníka (Appropriete), samozřejmě by měl být uskutečnitelný (Actionable).
Je také dobré, když je cíl v souladu s cílem vyššího celku - oddělení, popř. celé organizace, neboli když je sladěný (Aligned). A posledním významem A (pokud dobře počítám, tak devátým) by mohlo být to, co se objevilo již v článku Stanovování cílů - tedy že cíl by měl být výsledek, orientovaný na konkrétní akce, ne jen na „nesmyslné" činnosti (Action oriented).
Články weblogu ze seriálu Stanovování cílů:
- Stanovování cílů - Cíl=výsledek
- Cíle mají být chytré (SMART) - S
- Cíle mají být chytré (SMART) - M
- Cíle mají být chytré (SMART) - R
- Cíle mají být chytré (SMART) - T
Milan Hodovský

„Do studia jsem šel s tím, že mi pomůže zlepšit manažerské dovednosti. Výsledek však předčil má očekávání. Studium na TC Business School mě „donutilo“ od základu změnit pohled na management a na mě jako na manažera.“
Milan Hodovský
Head of Project Management Department, ANECT a.s.
Zajímá nás Váš názor
RSS kanál komentářů k tomuto článku