Cíle mají být chytré (SMART) - S

Michal Henych Zpět do kategorie Procesy a organizační struktura

02.02.2012 0 komentářů

V dalším díle seriálu se vrátíme k problematice určování cílů v managementu. Asi už jste slyšeli o tom, že cíle mají být SMART. Je to zkratka z anglických slov. Nicméně není úplně shoda kterých. Takže to rozebereme pěkně popořadě. Dnes se podíváme na první – písmeno S.

Online kurz pro podnikatele a majitele firem

Během šesti dnů poodhalíte, jak restrukturalizovat firmu, nastartovat její růst a získat více času pro strategické plánování i osobní život.

Prozkoumejte s námi 6 ukázkových témat MBA studia.

>> PŘIHLASTE SE DO KURZU ZDARMA <<

V managementu není příliš věcí, které by byly jednoznačné. Vlastně si nevzpomínám na žádnou :). Když se bavíme o určování cílů, často se hovoří o chytrých cílech. Anglicky SMART opravdu znamená chytrý, ale pravý význam slova je ve významu jednotlivých písmen.

S jako Specific - cíle by tedy měly být konkrétní. Příkladem nekonkrétních cílů je např." zlepšíme komunikaci", nebo „zvýšíme efektivitu". Nekonkrétní cíl poznáte celkem jednoduše. Když ho řeknete ve skupině lidí, každý pravděpodobně vyrazí jiným směrem. Obou uvedených příkladů lze dosáhnout desítkami různých postupů.

S ale také může znamenat jednoduchý (Simple). Pod jednoduchostí bych viděl spíše srozumitelnost. Určitě to neznamená, že byste si měli stanovovat příliš jednoduché cíle.

Cíle SMART
Když budete hledat po různých metodikách řízení projektů, objevíte, že S může znamenat i Significant - neboli cíl musí mít význam. Nemá cenu dělat něco, co je těžko postřehnutelné. Zlepšení, které provedete, by mělo být mj. viditelné. To navazuje na předchozí článek - cíl musí být výsledek, nejen nějaká činnost.

A nebo S znamená Stretching? Cíl sám o sobě by vás měl někam posouvat - jen cíle, při jejichž dosahování se naučíte něco nového, motivují. No a motivace je jeden z významů druhého písmene ve slově SMART. O tom ale zase příště.


Články weblogu ze seriálu Stanovování cílů:

 

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email