Cíle mají být chytré (SMART) - S

Michal Henych Zpět do kategorie Procesy a organizační struktura

02.02.2012 0 komentářů

V dalším díle seriálu se vrátíme k problematice určování cílů v managementu. Asi už jste slyšeli o tom, že cíle mají být SMART. Je to zkratka z anglických slov. Nicméně není úplně shoda kterých. Takže to rozebereme pěkně popořadě. Dnes se podíváme na první – písmeno S.

V managementu není příliš věcí, které by byly jednoznačné. Vlastně si nevzpomínám na žádnou :). Když se bavíme o určování cílů, často se hovoří o chytrých cílech. Anglicky SMART opravdu znamená chytrý, ale pravý význam slova je ve významu jednotlivých písmen.

S jako Specific - cíle by tedy měly být konkrétní. Příkladem nekonkrétních cílů je např." zlepšíme komunikaci", nebo „zvýšíme efektivitu". Nekonkrétní cíl poznáte celkem jednoduše. Když ho řeknete ve skupině lidí, každý pravděpodobně vyrazí jiným směrem. Obou uvedených příkladů lze dosáhnout desítkami různých postupů.

S ale také může znamenat jednoduchý (Simple). Pod jednoduchostí bych viděl spíše srozumitelnost. Určitě to neznamená, že byste si měli stanovovat příliš jednoduché cíle.

Cíle SMART
Když budete hledat po různých metodikách řízení projektů, objevíte, že S může znamenat i Significant - neboli cíl musí mít význam. Nemá cenu dělat něco, co je těžko postřehnutelné. Zlepšení, které provedete, by mělo být mj. viditelné. To navazuje na předchozí článek - cíl musí být výsledek, nejen nějaká činnost.

A nebo S znamená Stretching? Cíl sám o sobě by vás měl někam posouvat - jen cíle, při jejichž dosahování se naučíte něco nového, motivují. No a motivace je jeden z významů druhého písmene ve slově SMART. O tom ale zase příště.


Články weblogu ze seriálu Stanovování cílů:

 

 

Proč má smysl studovat MBA?

Studium na TC Business School mi zásadně změnilo pohled na řízení firmy a na způsob, jak dosáhnout trvalého růstu. Za zmínku stojí, že prakticky tři roky za sebou, dosahujeme navýšení výkonu firmy o 40 %.

Lubomír Dvořák, DVOŘÁK – svahové sekačky s.r.o., Česká hlava 

A co přinese MBA studium Vám?

kontaktujte nás

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email

V souladu se zákonem o některých službách informační společnosti č. 480/2004 Sb. souhlasím s využitím mého výše uvedeného elektronického kontaktu (e-mail) TC Business School, k zasílání obchodních sdělení a informací souvisejících se studiem, programy a jinými poskytovanými službami a to i v případě, že se nestanu studentem, nebo i po ukončení studia. Souhlas s využitím mého elektronického kontaktu (e-mail) uděluji ode dne potvrzení tohoto prohlášení až do jeho odvolání. Více na stránce ZOOU.