Jak (ne)otrávit lidi organizační strukturou
28.05.2011 0 komentářů
Organizační strukturu má určitě každá firma. Co jsou to ale koordinační mechanizmy a jaký je jejich dopad do fungování firmy?
Organizační strukturu si většina lidí představuje jako obrázek plný krabiček s funkcemi, které jsou navzájem pospojované podle toho, kdo je komu nadřízený. Pro fungování organizace je ale především důležité, jakým způsobem jednotlivé části spolupracují a jak je koordinováno jejich úsilí.
Henry Mintzberg v knize "Structure in Fives" popsal pět základních koordinačních mechanismů:
- Dohoda
- Dohled
- Standardizace pracovního procesu
- Standardizace znalostí a dovedností
- Standardizace výstupu
Nedůležitější je zvolit vhodný způsob koordinace, s ohledem na prostředí, cíle firmy a typ lidí, které chceme přitáhnout a udržet. Na montážní lince bude převládat standardizace procesu a dohled, u konzultantské firmy standardizace znalostí a dohoda. V rodinných firmách to bude nejspíš dohled „starostivého taťky".
Často vidíme snahu používat jeden způsob řízení pro všechny typy organizací. Obvykle to bývá byrokratická standardizace procesů s dohledem. Tato chyba se obvykle objevuje společně s nevhodně zavedeným systémem řízení podle ISO 9001. Většinou vede k nízké motivaci lidí, kteří jsou nuceni vykonávat přesně dané postupy, bez zapojení vlastního uvažování.
Z hlediska motivace se ukazuje jako nejúčinnější standardizace výstupu, která ponechává lidem volnost v tom jak výstupu dosáhnout, doplněná o vzájemnou dohodu. Tato kombinace ponechává lidem dostatek odpovědnosti a prostoru pro spolupráci a vytváří prostředí, které motivuje k dobrým výkonům.
Milan Hodovský

„Do studia jsem šel s tím, že mi pomůže zlepšit manažerské dovednosti. Výsledek však předčil má očekávání. Studium na TC Business School mě „donutilo“ od základu změnit pohled na management a na mě jako na manažera.“
Milan Hodovský
Head of Project Management Department, ANECT a.s.
Zajímá nás Váš názor
RSS kanál komentářů k tomuto článku