Jak vytvářet myšlenkové mapy

Michal Henych Zpět do kategorie Řízení informací

28.02.2011 0 komentářů

Myšlenkové mapy pomůžou utřídit si informace, popř. nalézt řešení – tak o tom už jsme psali. Jenže jak tyto mapy vytvářet? Záleží na tom vůbec? Samozřejmě, že záleží, protože ne každá cesta vede k cíli :) A tomuto tématu se trochu podrobněji budeme věnovat dnes.

Asi hlavní dilema při vytváření myšlenkových map je zda použít počítač (software), nebo ruku (hardware :) ). Určitě doporučuji ruku. Aspoň na prvotní tvoření. Pak mapu klidně překreslete, ale uvidíte, že často to nebude potřeba. Že k jejímu šíření bude lepší papírovou mapu vyfotit, než ji přepisovat. Obsahuje totiž informace, které se do PC přenášejí špatně, a přesto jsou důležité.

Takže nejlépe papír (čím větší, tím lepší), barevné pastelky či fixy a to vlastně stačí. Nepromýšlejte systém tvoření příliš dopředu. Uvidíte, že jednotlivé barvy si za chvíli „sami" najdou smysl. Budete je přirozeně střídat...možná podle významu, který jednotlivým myšlenkám v tom okamžiku přisuzujete. Možná podle důležitosti, nebo podle společných charakteristik...nevím. Každá mapa bývá originál.

Kromě barev používejte obrázky, šipky, propojky...prostě cokoliv vás napadne, že bude v mapě důležité. Někdy dokonce slova úplně nahradíte obrázky... na interntu nadete spoustu inspirací pro myšlenkové mapy.
Myšlenková mapa - obrázková

Dále to chce dostatek času. Nespěchejte. Klidně mapu vytvořte a pak se k ní vraťte za hodinu, nebo zítra. A pak ji znova doplňte. Zajímavé je, že často jsem měl pocit, že první verzi mapy budu překreslovat. A co si tak vzpomínám, tak jsem to snad nikdy neudělal. Nebylo to potřeba, jen jsem doplňoval.

Nakonec se mi osvědčilo si mapu nechat na očích. Vyvěsit na zeď, nalepit na skříň, vedle monitoru...prostě nezaložit ji do složky v počítači.

Články weblogu na podobná témata:

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email