Ještě chytřejší cíle (SMARTER)

Michal Henych Zpět do kategorie Procesy a organizační struktura

22.04.2012 0 komentářů

V předcházejících příspěvcích jsem detailně rozebíral definici cílů „metodikou“ SMART. No ona to vlastně není žádná závazná a jednoznačná metodika. Každé z písmen zkratky se přisuzuje více významů. A to by snad ani nebylo normální, kdyby původní SMART koncept někdo nevylepšil. Takže dnes představíme ještě chytřejší (SMARTER) pohled na definování cílů.

Existuje-li nějaký standard, není nic zábavnějšího, než ho vylepšovat :). Na tom samozřejmě není nic špatného, je to vlastně podstata učení. Divné by bylo, kdyby to nikdo neudělal. A tak i v oblasti definování cílů vzniknul nový koncept - cíle SMARTER.

Vývoj je to logický, poslední dvě písmena vlastně uzavírají kolečko učení. Nicméně takto přímé zdůraznění pro někoho samozřejmých kroků vyhodnocování (Evaluate) a znovu vyhodnocení (Reevaluate, Revisit, Reassess) dává tušit, že až tak samozřejmé to v praxi není.

Definice cílů SMART, SMARTER
To navazuje i na naše zkušenosti. Když už mají cíle (projekty) stanovené ukazatele, tak na jejich vyhodnocování se zapomíná. A v ještě větší míře se zapomíná na zužitkování poznatků po skončení projektu. A tak se příště „narazí do stejné zdi", jako minule a předminule...

Ale i tyto dvě přidaná písmena mají více významů. E nejčastěji odkazuje k tomu, že cíl (nebo práce obecně?) by měl taky bavit (Enjoyable) - být strhující (Engaging), fascinující (Excitable). Dále ale taky ekologický (Ecological), nebo dokonce etický (Ethical). No kdyby cíle všech projektů opravdu byly etické...třeba aby se lidé potom necítili příliš vyčerpaní (Exhausted) :).

Poslední písmeno R může také znamenat to, co první R, tedy odkaz na odměnu (Rewarded) , popř. dosažitelnost cíle (Reachable).
No jsem sám zvědav, jestli se tento koncept dočká dalšího rozšíření. Že by THE SMARTEST?


Články weblogu ze seriálu Stanovování cílů:

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email