Kompromis nebo konsensus?

Honza Bloudek Google+ Zpět do kategorie Rozvoj osobnosti manažéra

17.06.2013 0 komentářů

Umět se dohodnout na vhodném kompromisu, je většinou považováno za důkaz dobrých vyjednavačských schopností. Pokud se ale zamyslíme nad dlouhodobější spoluprací zúčastněných, nebývá kompromis nejvhodnějším řešením.

Při vytváření kompromisu bojuje každý za svůj hotový návrh a postupně z něj ubírá, až prosadí část své původní představy a část ztratí, obětuje ji pro dosažení dohody. Výsledkem bývají polovičatá řešení, někdy horší než oba původní návrhy. Účastníci odcházejí s pocitem, že ztratili část svého řešení a jejich důvěra v přínosnost takové spolupráce klesá.

Kompromis se většinou objevuje v situacích, kdy spolu obě strany bojují, každá trvá na svých pozicích a chybí mezi nimi potřebná důvěra.

Při vytváření kompromisu bojuje každý za svůj hotový návrh a postupně z něj ubírá, až prosadí část své původní představy a část ztratí, obětuje ji pro dosažení dohody. Článek weblogu TC Business School, autor Honza Bloudek na téma Kompromis nebo konsensus?

Pokud nám záleží na kvalitě výsledku a dlouhodobé spolupráci, je lepším řešením usilovat o dosažení konsensu. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že každý sice přichází se svými nápady, ale považuje je za vstupní materiál, který se při vyjednávání patrně změní.

Při vyjednávání konsensu (1) se lidé snaží tvořivým způsobem najít nové řešení, které se může, ale nemusí inspirovat původními nápady. Podmínkou je, že každý má respekt k názorům ostatních a je ochoten pustit se svých návrhů, protože věří, že společně vytvořené řešení bude lepší.

Nalezení takového řešení je pozitivním impulsem pro další spolupráci a zvyšuje vzájemnou důvěru.

Při vyjednávání konsensu se lidé snaží tvořivým způsobem najít nové řešení, které se může, ale nemusí inspirovat původními nápady. Článek weblogu TC Business School, autor Honza Bloudek na téma Kompromis nebo konsensus?

(1) O způsobech vyjednávání, kterými lze dosáhnout konsensu, se můžete dočíst více v knize Tajemství spolupráce v týmech, kterou napsal autorský tým TC Business School pro nakladatelství Management Press.

 

 

Ukázkové lekce MBA - ONLINE a ZDARMA

"Za necelý rok od zahájení studia, tedy ještě v jeho průběhu, jsem byla povýšena do pozice marketingové manažerky. Navíc bez výraznějších manažerských zkušeností..."

Helena Rösslerová, Marketingová ředitelka, Lundbeck ČR

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email