Marketing v době změn – co s cenou produktu?
28.07.2011 0 komentářů
Když prodeje nejdou tak, jak by měly jít, napadne každého, že produkty jsou příliš drahé. Jenže je opravdu tak jasné, že bychom tuto situaci měli řešit zlevněním. Podívejme ve v článku na možné aspekty tohoto kroku předtím, než ho uděláme. Třeba se najde i jiné řešení.
Když jdou prodeje dolů, každého rychle napadne snížit cenu. Rozhodnutí vypadá logicky, ale není to spíše jakýsi zvyk? Něco, co děláme automaticky, ale málo přemýšlíme o důsledcích? Tak nějak předpokládáme, že je to jediné možné řešení?
První past snížení cesty je zmíněna už v předchozím textu. Totiž, že to samé rychle napadne i konkurenci. Je-li smyslem marketingu odlišit se, pak tato cesta k cíli zjevně nevede. Prostě zlevní všichni. Zkušenosti z některých oborů navíc říkají, že zákazníci sice utrácejí s větší rozvahou, ale nemusí to nutně znamenat, že méně. Zvažují mnoho faktorů a cena je jen jedním z nich.
Další problém ceny je v tom, že pomocí ní komunikujeme mnoho věcí. Např. hodně často vnímáme cenu v přímé úměře s kvalitou - dražší = kvalitnější. Nastavená cena také láká zvolenou skupinu (segment) zákazníků. Samotný pohyb ceny pak zákazníci mohou vnímat jak pozitivně tak i negativně. Přílišné zlevnění je např. může vést k domněnce, že jste je brali hodně na hůl.
Co tedy s tím? No hlavně asi pečlivě zvažovat všechny možné důsledky. Možná si na nějaké menší skupince zákazníků, či méně významném produktu ověřit, co to udělá. Hlavně si ale stanovte cíl - k čemu konkrétně má pohyb ceny vést. Dobré je potom vymyslet další alternativy, jak tohoto cíle dosáhnout. A i kdyby to nevyšlo, tak nebojte, zlevnit můžete vždy.
Články weblogu na podobná témata:
- Marketing v době změn
- Souvisí maketing a důvěra?
- Marketing - Co to je
- Tak co že je to ten marketing?
Milan Hodovský

„Do studia jsem šel s tím, že mi pomůže zlepšit manažerské dovednosti. Výsledek však předčil má očekávání. Studium na TC Business School mě „donutilo“ od základu změnit pohled na management a na mě jako na manažera.“
Milan Hodovský
Head of Project Management Department, ANECT a.s.
Zajímá nás Váš názor
RSS kanál komentářů k tomuto článku