Maskulinní chování
02.09.2013 0 komentářů
V původním významu toto spojení označuje mužský způsob chování, jeho protipólem je chování femininní neboli ženské. Nebudu zde zkoumat odlišnosti v chování mužů a žen, ale zaměřím se hlavně na to, jaký mohou mít tyto způsoby chování vliv na kulturu organizace a převažující způsob spolupráce.
Nemusí nutně platit, že muži se chovají výhradně maskulinním a ženy femininním způsobem, každý člověk je originál a chová se způsobem, který odpovídá jeho vnitřnímu přesvědčení. Z pohledu kultury organizace je pak důležité, jaká hodnotová orientace a z ní vyplývající chování mezi jejími členy převládá.
Rozdíly mezi maskulinním a femininním chováním použil v roce 1973 Geert Hofstede při zkoumání odlišností mezi národními kulturami. Jako maskulinní kultury označil ty, které hodnotu člověka odvozují hlavně od toho, čeho dosáhl, od jeho výkonů, úspěchů a majetku. Ve femininních kulturách určuje hodnotu člověka hlavně to, co dělá pro druhé a jeho vztahy s ostatními.
Pokud se touto optikou podíváme na kulturu organizací, bude tam, kde převažuje maskulinní kultura, pravděpodobně více přímočarosti a tlaku na dosahování individuálních výsledků, což někdy může vést až k agresivitě a boji. V organizacích s převažující femininní kulturou bývá větší snaha o udržení dobrých vztahů a konflikty se řeší spíše vyjednáváním než bojem.
Obě kulturní nastavení mají své výhody i nevýhody. S prudce rostoucím množstvím informací ale ubývá strategicky důležitých problémů, které dokáže vyřešit jeden člověk sám, bez spolupráce s ostatními. Z tohoto pohledu může femininní kultura napomáhat k lepší konkurenceschopnosti, protože lépe podporuje týmovou spolupráci.
Články weblogu na podobná témata:
- Firemní kultury - Deal a Kennedy
- Universalismus a partikularismus
- Individualismus a kolektivismus
- Hodnotová orientace v ČR
Více článků na podobné téma:
Milan Hodovský

„Do studia jsem šel s tím, že mi pomůže zlepšit manažerské dovednosti. Výsledek však předčil má očekávání. Studium na TC Business School mě „donutilo“ od základu změnit pohled na management a na mě jako na manažera.“
Milan Hodovský
Head of Project Management Department, ANECT a.s.
Zajímá nás Váš názor
RSS kanál komentářů k tomuto článku