Patří emoce k manažerům?
20.10.2011 0 komentářů
Patří emoce do jednání manažerů, nebo nepatří? S tímto tématem se čas od času setkávám a názory zúčastněných se často výrazně liší. Navíc jsou hodně polarizované – tedy buď ano, nebo ne. Skoro, jako by neexistovalo nic mezi. Tak se na toto téma dnes podíváme trochu podrobněji.
V poslední době jsme několikrát narazili mezi manažery na názor, že emoce do jednání manažerů nepatří. Prý to ubírá jejich profesionalitě. Je ale vůbec možné emoce z jednání „vypnout"?
Když o tématu hlouběji diskutujeme, zjišťujeme, že emocemi se asi myslí hlavně ty negativní. Nebo když to trošku přeženu, tak že lidi by se neměli hádat a řvát na sebe. Asi se dá souhlasit s tím, že pokud jsou mezi lidmi vyhrocené konflikty, tak těžko dojdete k řešení, které bude dobré. Spíš to bude nějaký (špatný) kompromis.
Jsme ale „pouze lidé". Emoce neumíme potlačit a ani by to nebylo žádoucí. Většinu sdělení totiž vnímáme přes neverbální komunikaci (cca 60%). Dalších cca 35% tvoří zvuky (např. tón hlasu) a na slova zbývá jen cca 5-7%. Bez emocí, by tedy ze sdělení moc nezbylo, vlastně jen ta slova.
Emoce sdělení dávají teprve ten správný význam. Přidávají např. naléhavost - podle tónu poznáte, zda daná záležitost opravdu spěchá, nebo ne. Nebo motivaci, či zaujetí lidí - opět podle způsobu, sdělení poznáte, zda je práce baví nebo ne. Proto „vypínat" emoce by mírně řečeno nebylo rozumné :) .
Příště téma dotáhneme a podíváme se na to, jaké druhy emocí vlastně existují.
Články weblogu na podobná témata:
Milan Hodovský

„Do studia jsem šel s tím, že mi pomůže zlepšit manažerské dovednosti. Výsledek však předčil má očekávání. Studium na TC Business School mě „donutilo“ od základu změnit pohled na management a na mě jako na manažera.“
Milan Hodovský
Head of Project Management Department, ANECT a.s.
Zajímá nás Váš názor
RSS kanál komentářů k tomuto článku