Proaktivita a aktivita

Michal Henych Zpět do kategorie Management obecně

13.01.2011 0 komentářů

Dnešní dvojicí "často pletených slov" v managementu je proaktivita a aktivita. Vypadají skoro stejně, ale mohou se výrazně lišit. Podíváme se na příklady, jak může vypadat proaktivní a jen aktivní člověk. Dokonce dojdeme až na vztah těchto dvou slov k motivaci lidí.

Dnes opět pokračuji v seriálu slov, která se často pletou. Proaktivita a aktivita čistě jako slova vypadají hodně podobně, ale jejich projevy v managementu se mohou výrazně lišit. K vysvětlení bude nejlepší se podívat na to, co je opakem obou slov. Do „hry" tedy zatáhneme další dvě slova.

  • Začneme tím jednodušším: Aktivita - neboli činnost, dělání něčeho (čehokoliv). Opakem aktivity je pasivita, neboli netečnost, nečinnost.
  • Opakem proaktivity je reaktivita, neboli reakce až poté, co nastane podnět (zpětně). Proaktivita pak znamená reagovat dopředu, preventivně, ještě předtím, než se něco stane.


Proaktivní člověk si uvědomuje, že to co udělá, záleží jen a pouze na jeho rozhodnutí. V managementu to znamená převzít odpovědnost za to, aby se něco stalo. Nemusí to ale nutně znamenat, že po firmě běhá, jako kybernetická myška. Proaktivní člověk totiž ví, že reakcí na podnět může být i to, že neudělá nic, popř. že "jen" zařídí, aby se něco stalo.

Myška
Aktivní člověk naopak v extrémním případě jako kybernetická myška běhá. Často (ale ne vždy) je to totiž projevem reaktivity. Neboli reaguje na podněty, které samozřejmě přicházejí stále, často a z různých stran.


A proč o tom celém vůbec píšu? Zda je člověk proaktivní nebo reaktivní má většinou přímo vliv na jeho motivaci a tedy schopnost podávat (dobré) výkony. Reaktivní člověk běhá od jednoho k druhému, často má pocit, že „vlastně dělá všechno a nic". To ho nutně přestává bavit a motivaci ztrácí - jeho konání totiž nemá cíl. Proaktivní člověk má naopak schopnost stanovit si dlouhodobé cíle a ty jsou jeho hlavní motivací.


Články weblogu na podobná témata:

Články weblogu ze seriálu "Často zaměňovaná slova":

 

Proč má smysl studovat MBA?

„Studium na TC Business School mi zásadně změnilo pohled na řízení firmy a na způsob, jak dosáhnout trvalého růstu. Za zmínku stojí, že prakticky tři roky za sebou, dosahujeme navýšení výkonu firmy o 40 %.”

Lubomír Dvořák, DVOŘÁK – svahové sekačky s.r.o., Česká hlava 

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MINIKURZ PRO MANAŽERY

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email