Produktivita práce - prázdná slova v managementu
09.08.2011 0 komentářů
„Zlepšíme produktivitu práce“ … no to je fáze používaná desítky let. Dokonce ještě v dobách, kdy se o managementu moc nemluvilo :). Záleželo spíš na „výkonných pracovnících“. Dnes ji trochu rozebereme v pokračování volného seriálu o prázdných slovech v managementu.
Říkáte si, co je špatného na zlepšování produktivity práce? No určitě nic, jenže, když zůstane u této fráze, bez důkladnějšího vyjasnění co konkrétně budeme dělat, pak to může vést v organizaci k výsledkům přesně opačným.
Obecné vnímání produktivity práce je spojené s časem. Tedy člověk je tím více produktivní, čím více „vyrobí" za méně času. Jasně, ke stále rychlejším výkonům nás žene i okolní svět. Jenže pak se zapomíná hlavně na kvalitu. A to ne nutně kvalitu výrobku, ale spíše všechny další faktory, které jsou pro danou práci důležité.
Konkrétně např. počty reklamací, nebo životnost (u výrobku), či dlouhodobější udržitelnost (u služeb) řešení. Dále jsou důležité i náklady - jak přímé, tak nepřímé (např. čas ostatních lidí). Neproduktivní je i to, když neustále opakujete stejné chyby, neučíte se. Nebo, když je služba sice perfektní, ale jinak, než ji chtěl zákazník :).
Při důkladnějším „prozkoumání" a popsání toho, co je u vašich výrobků a služeb skutečně důležité, možná přijdete na to, že pro zlepšení produktivity práce naopak čas strávený na výrobku (projektu) naopak prodloužíte.
A ještě poslední úvaha: produktivitu práce jednotlivých lidí velmi často ovlivňují faktory, které přímo s jejich prací nesouvisí. Např. jejich motivace, dovednosti, podmínky, ve kterých pracují včetně např. stresu apod. To znamená, že ke zvýšení produktivity práce je velmi často dlouhá cesta. Nebude stačit jen „přeorganizovat" procesy. To totiž manažery většinou při vyslovení této prázdné fráze napadne jako první...
Články weblogu ze seriálu "prázdná slova":
- Neumí si určit priority
- Máme "Specifický problém"
- Kvalita
- Zlepšíme komunikaci
- Efektivita
- Zákaznické potřeby
Milan Hodovský

„Do studia jsem šel s tím, že mi pomůže zlepšit manažerské dovednosti. Výsledek však předčil má očekávání. Studium na TC Business School mě „donutilo“ od základu změnit pohled na management a na mě jako na manažera.“
Milan Hodovský
Head of Project Management Department, ANECT a.s.
Zajímá nás Váš názor
RSS kanál komentářů k tomuto článku