Profesionální manažeři

Michal Henych Zpět do kategorie Rozvoj osobnosti manažéra

10.10.2010 0 komentářů

Jaké dovednosti potřebuje manažer, aby mohl vykonávat svoji práci? článek obsahuje jeden možný pohled na to, co by měl manažer umět.

Agilní firma - aby vás nepřekvapil žádný průšvih!

Svět se strašně rychle a hlavně nepředvídatelně mění. Včerejší jistoty v průběhu noci dávno roztály a ráno se vynořují nové příležitosti i hrozby. Přijďte 31. března 2020 od 9h na WORKSHOP do hotelu Modrá Růže na Praze 1 (metro Můstek) a připravte firmu i sebe na zvraty v chaotickém prostředí. Firmy v něm potřebují...zde

Často slyšíme pojem „profesionální manažer", co to ale znamená? Pro vysvětlení si půjčíme celkem starý, ale jednoduchý model. F.C. Mann v roce 1965 pojmenoval čtyři druhy manažerských dovedností:

  • Technické dovednosti - Techniky nebo nástroje přímo spojené s konkrétním oborem, např. znalosti výrobních postupů, účetních standardů, atd.
  • Interpersonální dovednosti - Obecně se jedná o dovednost spolupracovat s ostatními. K tomu je nutná znalost principů lidského chování (včetně skupinového) a dovednost tyto znalosti prakticky uplatnit.
  • Organizační dovednosti - Schopnost myslet v rozměrech organizace, a jednat v její prospěch. Typicky například plánování a organizace, efektivní rozdělení úkolů, koordinace, dohled atd.
  • Institucionální dovednosti - Zastupování organizace navenek a schopnost převést vnější vývoj na důsledky pro vlastní organizaci či oddělení. Důležitými dovednostmi jsou znalost společenského a politického vývoje, vnímavost vůči trendům, strategický přehled, reprezentativnost atd.

Mann dále říká, že ne každý manažer potřebuje tyto 4 kategorie stejně, obecně se dá říci, že čím vyšší manažer, tím jsou méně důležité technické dovednosti:
Manažerské dovednosti

Tolik teorie, co to znamená pro praxi? Samozřejmě ne všude by manažer mohl existovat, pokud by nic netušil o technických aspektech výroby, či produktů. Na druhou stranu manažer je někdo, kdo dosahuje výsledků pomocí jiných lidí. Je schopen se s nimi domluvit a zorganizovat je. Profesionální manažer by tedy měl rozvíjet hlavně interpersonální a organizační dovednosti. A opravdu se na tyto aspekty manažerské práce nahlíží již při výběru a potom při následném vzdělávání manažerů?

 

Seriál nejen pro manažer/ky - ONLINE a ZDARMA!

  • Prozkoumáte 3 nepostradatelné oblasti managementu.
  • Ověříte si, jestli účinně vedete lidi ve firmě.
  • Zjistíte, jak kolem sebe vytvořit tým skutečných spolupracovníků.
  • Přijdete na to, jak předcházet napětí a konfliktům v týmech.
  • Pochopíte, co je skutečné učení se a proč se ho už nikdy nebude chtít vzdát.

>> PŘIHLASTE SE ZDE <<

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email

V souladu se zákonem o některých službách informační společnosti č. 480/2004 Sb. souhlasím s využitím mého výše uvedeného elektronického kontaktu (e-mail) TC Business School, k zasílání obchodních sdělení a informací souvisejících se studiem, programy a jinými poskytovanými službami a to i v případě, že se nestanu studentem, nebo i po ukončení studia. Souhlas s využitím mého elektronického kontaktu (e-mail) uděluji ode dne potvrzení tohoto prohlášení až do jeho odvolání. Více na stránce ZOOU.