Subjektivní a špatně měřitelný

Michal Henych Zpět do kategorie Seriál-Často zaměňovaná slova

24.04.2011 0 komentářů

Po delší době znovu navážeme na náš seriál o často zaměňovaných slovech. Tentokrát jsem se inspiroval v diskuzích, které často probíhají při stanovování cílů (a ukazatelů) projektů. Manažeři občas propadají beznaději, když nemohou najít ukazatele a často pak říkají, že měření je subjektivní. Jat to ale se subjektivitou skutečně je?

Nový kurz pro manažery - ONLINE a ZDARMA

  • 1 týden - 6 ukázkových online lekcí MBA studia
  • žádná planá teorie - zaměřeno na praxi
  • zkušení manažeři jako lektoři
  • nový pohled na management a impulz pro váš kariérní růst

>> PŘIHLASTE SE ZDE <<

Kolikrát jsem to již slyšel: „to se měří hodně špatně, je to moc subjektivní". Obvykle pak následuje to, že manažer na jakékoliv měření rezignuje. Jenže když neměříte, tak ani neřídíte... Nicméně subjektivní a špatně měřitelný jsou dvě naprosto odlišné věci.


Subjektivní je něco v případě, že se to opírá o názor jednoho člověka. A to často ještě v oblasti pocitů - např. zda se mi barva auta líbí, či nikoliv. Bohužel takových ukazatelů v managementu najdete řadu. Ale tyto údaje lze tzv. objektivizovat celkem snadno:

  • Skupina (tým) je objektivizátor - když má více lidí názor, stává se údaj výrazně objektivnějším
  • Taky řady údajů objektivizují - když budete názory zjišťovat v čase, tak jejich vývoj je značně objektivnější, než momentální stav


Pak jsou ale věci, které jsou špatně měřitelné. Např. motivace zaměstnanců, spokojenost zákazníků apod. Bohužel měřák na ně nemáme.. Pak většinou pomůže hledat soustavu nepřímých ukazatelů. Když jich použijeme více, pak s velkou přesností změříme něco, co na první pohled měřit nejde. Jak tedy změřit motivaci?

  • Např. zda zaměstnanci chodí s nápady na zlepšení
  • Nebo jak moc odcházejí z firmy (fluktuace)
  • Popř. jak často a jak dlouho jsou nemocní
  • Nebo zda vůbec dosahují výsledků
  • Nebo zda se chtějí učit

Články weblogu ze seriálu "Často zaměňovaná slova":

 

Proč má smysl studovat MBA?

„Studium na TC Business School mi zásadně změnilo pohled na řízení firmy a na způsob, jak dosáhnout trvalého růstu. Za zmínku stojí, že prakticky tři roky za sebou, dosahujeme navýšení výkonu firmy o 40 %.”

Lubomír Dvořák, DVOŘÁK – svahové sekačky s.r.o., Česká hlava 

A co přinese MBA studium Vám?

VYZKOUŠEJTE SI MBA NANEČISTO

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email