Subjektivní a špatně měřitelný

Michal Henych Zpět do kategorie Seriál-Často zaměňovaná slova

24.04.2011 0 komentářů

Po delší době znovu navážeme na náš seriál o často zaměňovaných slovech. Tentokrát jsem se inspiroval v diskuzích, které často probíhají při stanovování cílů (a ukazatelů) projektů. Manažeři občas propadají beznaději, když nemohou najít ukazatele a často pak říkají, že měření je subjektivní. Jak to ale se subjektivitou skutečně je?

Seriál nejen pro manažer/ky - ONLINE a ZDARMA!

PROČ BYSTE MĚLI SERIÁLU VĚNOVAT ČAS?

  • Během několika dnů se vám otevře nový pohled na vedení týmů a firem.
  • Nečeká vás žádné akademické teoretizování. Ukážeme vám, jak rozpoznat manažerské problémy a jak postupovat při jejich zvládání.
  • Pochopíte, proč se některé potíže stále opakují a jak tomu předcházet.
  • Uvědomíte si, že zásadní rozdíl mezi skutečným úspěchem firmy a jejím pouhým přežíváním nejčastěji tkví jinde než v geniálních nápadech jednotlivce.
  • Přečtete si reálné příběhy podnikatelů a majitelů firem.
  • Díky novým poznatkům můžete zvednout hlavu z každodenní operativy, získáte nadhled pro přemýšlení o dalším rozvoji firmy a prostoru pro rodinu a koníčky.

>> PŘIHLASTE SE ZDE <<

Kolikrát jsem to již slyšel: „to se měří hodně špatně, je to moc subjektivní". Obvykle pak následuje to, že manažer na jakékoliv měření rezignuje. Jenže když neměříte, tak ani neřídíte... Nicméně subjektivní a špatně měřitelný jsou dvě naprosto odlišné věci.

Subjektivní je něco v případě, že se to opírá o názor jednoho člověka. A to často ještě v oblasti pocitů - např. zda se mi barva auta líbí, či nikoliv. Bohužel takových ukazatelů v managementu najdete řadu. Ale tyto údaje lze tzv. objektivizovat celkem snadno:

  • Skupina (tým) je objektivizátor - když má více lidí názor, stává se údaj výrazně objektivnějším
  • Taky řady údajů objektivizují - když budete názory zjišťovat v čase, tak jejich vývoj je značně objektivnější, než momentální stav

Pak jsou ale věci, které jsou špatně měřitelné. Např. motivace zaměstnanců, spokojenost zákazníků apod. Bohužel měřák na ně nemáme.. Pak většinou pomůže hledat soustavu nepřímých ukazatelů. Když jich použijeme více, pak s velkou přesností změříme něco, co na první pohled měřit nejde. Jak tedy změřit motivaci?

  • Např. zda zaměstnanci chodí s nápady na zlepšení
  • Nebo jak moc odcházejí z firmy (fluktuace)
  • Popř. jak často a jak dlouho jsou nemocní
  • Nebo zda vůbec dosahují výsledků
  • Nebo zda se chtějí učit

Články weblogu ze seriálu "Často zaměňovaná slova":

 

Workshop: Agilní firma, aneb snazší cesta....

Svět se strašně rychle a hlavně nepředvídatelně mění. Včerejší jistoty v průběhu noci dávno roztály a ráno se vynořují nové příležitosti i hrozby. Přijďte 24. června 2020 od 9h na WORKSHOP do hotelu Modrá Růže na Praze 1 (metro Můstek) a připravte firmu i sebe na zvraty v chaotickém prostředí. Firmy v něm potřebují...zde

 



Zajímá nás Váš názor

RSS kanál komentářů k tomuto článku


Přihlášení k odběru zpravodaje

Přihlašte se k odběru zpravodaje a my vám budeme pravidelně posílat shrnutí nových příspěvků z weblogu na váš email

V souladu se zákonem o některých službách informační společnosti č. 480/2004 Sb. souhlasím s využitím mého výše uvedeného elektronického kontaktu (e-mail) TC Business School, k zasílání obchodních sdělení a informací souvisejících se studiem, programy a jinými poskytovanými službami a to i v případě, že se nestanu studentem, nebo i po ukončení studia. Souhlas s využitím mého elektronického kontaktu (e-mail) uděluji ode dne potvrzení tohoto prohlášení až do jeho odvolání. Více na stránce ZOOU.