Zákaznické potřeby
05.03.2011 0 komentářů
Dnes se podíváme na další slovo, které, pokud ho neupřesníme, je samo o sobě prázdné. Tentokrát to není jedno slovo, ale spojení „zákaznické potřeby“. Je totiž s podivem, kolikrát (denně) ho slyšíte, ale jak málo se mluví o tom, co to v konkrétním případě konkrétní firmy znamená. No tak pojďme do toho…
Z webu náhodně vybrané firmy: „Naší konkurenční výhodou je, že naplníme všechny Vaše potřeby“. No pominu-li fakt, že konkurenční výhoda je něco, co by měl o firmě říkat zákazník, ne firma sama, pak mi celá ta věta přijde zbytečná (a prázdná).
Vezměte to z druhé strany. Myslíte, že byste vůbec vkročili do obchodu (restaurace, firmy, …) bez očekávání, že to co si odnesete, naplní „vaše potřeby“? Zbytečná otázka, asi ne. Nicméně mnohokrát se mi stalo, že firma sice naplnění potřeb hlásala, ale nestalo se tak ani náhodou. Nevím, co k tomu firmy vede, že hlásají do světa takové „prázdné fráze“, místo toho aby přesněji napsali, co se očekávat dá...ale tím pádem vlastně i to, co jako zákazník očekávat nemůžete.
Zkusím příklad s restaurací:
- U nás se najíte opravdu velmi rychle, výběr nebude široký, ale vše bude čerstvé a rychlé.
- U nás můžete očekávat opravdu gurmánský zážitek z francouzské a italské kuchyně.
- Nechcete být omezování jídelním lístkem, máte chuť na něco konkrétního? Budeme se snažit vám splnit jakékoliv přání.
- Pizza udělaná přímo před vámi z čerstvých (ne mražených) surovin.
Příklady jsou náhodné a mohli bychom v nich pokračovat. Samozřejmě pro účely marketingové komunikace by bylo dobré je trochu dočesat. Pokud si ale dáte trochu práce s přemýšlením, kdo je váš zákazník, a to budete specificky komunikovat, pak k vám takový zákazníci budou taky chodit.
Možná ještě jednou rada na závěr. Buďte si jisti, že potřeby zákazníků plní (nebo se aspoň snaží) všechny firmy, to vás neodliší. Google mimochodem hlásí 1 740 000 výsledků hledání fráze "naplníme všechny vaše potřeby" :).
Články weblogu na podobná témata:
- Zákaznická orientace
- Marketingové průzkumy - kde se berou „pravdy"
- Jak fungují marketingové průzkumy
Proč má smysl studovat MBA?

„Studium na TC Business School mi zásadně změnilo pohled na řízení firmy a na způsob, jak dosáhnout trvalého růstu. Za zmínku stojí, že prakticky tři roky za sebou, dosahujeme navýšení výkonu firmy o 40 %.”
Lubomír Dvořák, DVOŘÁK – svahové sekačky s.r.o., Česká hlava
A co přinese MBA studium Vám?
Zajímá nás Váš názor
RSS kanál komentářů k tomuto článku